Czajka, Sławomir2025-11-032025-11-032021Studia Diecezji Radomskiej, 2020-2021, t. 12-13, s. 121-133.2657-7151https://theo-logos.pl/handle/123456789/38540Paweł Apostoł w i Kor 15 przedstawia kerygmat jako najstarszą formę wyznania wiary pierwotnej wspólnoty. Jej treścią jest fakt śmierci, pogrzebania i zmartwychwstania Chrystusa. Ponadto dołącza listę świadków, którzy widzieli Jezusa Zmartwychwstałego, poczynając od Piotra, którego nazywa Kefasem aż po swoje własne świadectwo jako najmniejszego z apostołów. Ta tematyka zostaje podjęta z powodu problemu niezrozumienia faktu zmartwychwstania umarłych przez niektórych chrześcijan korynckich. Jest to o tyle ważne, ponieważ wiara w zmartwychwstanie jest naturalną konsekwencją dla każdego wierzącego. Negowanie tego faktu jest niezrozumieniem Ewangelii, którą głosił Apostoł. Według Pawła negacja zmartwychwstania umarłych jest również zaprzeczeniem zmartwychwstania Jezusa. W rozdziale 15 możemy odnaleźć elementy retoryki klasycznej tak dobrze znanej i używanej w czasach Pawła. Apostoł, chcąc przekonać chrześcijan do swej argumentacji, musiał używać wszystkich możliwych środków do osiągnięcia tego celu.Paul the Apostle in 1 Cor 15, at the beginning of this chapter presents the kerygma, and reminds the ancient tradition which he himself took over and handed over to the Christian community. This kerygma consists of three events: death, funeral and resurrection of Jesus. He also includes a list of witnesses, who saw Jesus risen, beginning with Kefas ‒ Peter and ending with the testimony of Paul himself who is the least of the apostles. This topic is taken up for a reason, because some Corinthians misunderstand the resurrection of the dead. This is important, because the faith in resurrection is a natural consequence for every believer. If someone denies the resurrection, he does not understand the Gospel that Paul proclaimed. According to Paul, denying the resurrection of the dead is also negation of the resurrection of Jesus. In chapter 15, we can see some elements of classical rhetoric, so well-known and used in Paul’s days. In order to convince Christians of his argument, the Apostle had to use all possible means to achieve this goal.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachEwangeliakerygmatśmierćzmartwychwstaniewiara1 Kor 15:1-341 Kor 15Pierwszy List do Koryntianlisty św. Pawłateologiateologia biblijnabiblistykaBibliaPismo ŚwięteNowy Testamentteologia PawłowaJezus Chrystuszmartwychwstanie Chrystusażycie chrześcijańskieanaliza retorycznaretorykaretoryka biblijnaschemat retoryczny 1 Kor 15:1-34Gospelkerygmadeathresurrectionsfaith1 Cor 15:1-341 Cor 15First Letter to the Corinthiansletters of Saint Paultheologybiblical theologybiblical studiesBibleNew TestamentPauline theologyJesus ChristResurrection of ChristChristian liferhetorical analysisrhetoricbiblical rhetoricrhetorical scheme of 1 Cor 15:1-34Kerygmat w Pawłowej argumentacji o zmartwychwstaniu w 1 Kor 15,1-34The Kerygma in Paul’s Argumentation on the Resurrection in 1 Cor 15,1-34Article