Chałupniak, Radosław2022-09-022022-09-022016Colloquia Theologica Ottoniana, 2016, nr 2, s. 7-32.1731-0555http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/737Autor tłumaczenia streszczenia: Mirosława Landowska.Na temat sakramentu pokuty i pojednania można prowadzić rozważania na różnych płaszczyznach (teologicznej, pedagogicznej, psychologicznej, społecznej). W obecnym artykule podjęto problem przygotowania do korzystania z sakramentu pokuty i pojednania, które dokonuje się w ramach „katechezy niemieckiej”. Termin ten jest szeroki i obejmuje przygotowanie do sakramentu pokuty w Niemczech, w Austrii, Szwajcarii czy Luksemburgu, czyli w krajach niemieckojęzycznych. Kontekstem tej wypowiedzi jest pogłębiający się kryzys wiary w społeczeństwie wielokulturowym, kryzys funkcjonowania Kościoła (ogólnie instytucji i wspólnot religijnych), kryzys znajomości, rozumienia i korzystania z sakramentów, a także kryzys samego sakramentu kapłaństwa (od różnego rodzaju afer przez „urzędowość”, rutynę i zniechęcenie). Rozważania adresowane są do polskich czytelników, stąd rozumienie katechezy jest szerokie – jako nauczanie i wychowanie religijno-moralne, a więc oddziaływanie, które dokonuje się zarówno w szkole (Religionsunterricht), jak i w parafii (Gemeindekatechese). Wprowadzeniem do rozważań jest ukazanie, w jaki sposób sakrament pokuty i pojednania funkcjonuje w duszpasterstwie niemieckim.On the sacrament of penance and reconciliation we can lead discussion at various levels (theological, pedagogical, psychological, social). In the present article discusses the problem of preparation for the use of the sacrament of penance and reconciliation, which takes place in the framework of the “German catechesis”. The term is broad and includes preparation for the sacrament of penance in Germany, Austria, Switzerland and Luxembourg, which in German-speaking countries. The context of this statement is the deepening crisis of faith in a multicultural society, the crisis of the functioning of the Church (generally institutions and religious communities), the crisis of knowledge, understanding and use of the sacraments, as well as the crisis of the sacrament of the priesthood (of all kinds of scandals over “officialdom” routine and discouragement). Considerations are addressed to Polish readers, hence understanding of catechesis will be wide – as teaching and education of religious and moral, and therefore the impact, which takes place both in school (Religionsunterricht), and in the parish (Gemeindekatechese). The introduction to the discussion is to show how the sacrament of penance is functioning in German ministry.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/chrześcijaństwosakramentyduszpasterstwokatechezaspowiedźsakrament pokuty i pojednaniaNiemcywiaraspołeczeństwogrzechJan Paweł IIKarol WojtyłapapieżekapłaniduchowieństwoKościółteologiaBibliaPismo Święteduszpasterstwo niemieckieprzebaczenieministrycatechesisconfessionsacrament of penance and reconciliationGermanyChristianitysacramentsfaithsocietysinJohn Paul IIpopesclergypriesthoodChurchtheologyBibleforgivenessSakrament pokuty i pojednania w katechezie niemieckiejThe sacrament of penance in german catechesisArticle