Grygiel, Wojciech P.2024-09-062024-09-062019Communio, 2018, R. 38, nr 3-4 (203-204), s. 102-128.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20480The end category presents one of the most fundamental and at the same time poorly understood aspects of an existence of the Universe. The new theological paradigm, developing today as the evolutionary theology, creates a unique extension of the understanding of this category, both from a philosophical and scientific point of view. The end does not mean an annihilation of human existence, but transition to a different state of being which is determined in the perspective of the eternal life. Due to the fact that in relation to the classical paradigm, which does not involve the scientific image of the world, an approach to the evolutionary theology goes back to the conceptual base, significantly enriched with modem knowledge of nature, one can rightly expect that this approach will reveal the deepened sense of the end category, thus giving a better understanding of that, where the universe and human being are going, and thereby consolidate the Christian virtue of hope. Evolutionary reinterpretation of the end category will undoubtedly also help to strengthen the credibility of theology by sharing its discourse with the dominated scientific thinking of contemporary culture.Kategoria końca ujmuje jeden z najbardziej fundamentalnych a jednocześnie słabo poznanych aspektów istnienia Wszechświata. Rozwijający się współcześnie nowy paradygmat teologiczny, noszący miano teologii ewolucyjnej, stwarza unikalne poszerzenie rozumienia tej kategorii, tak z filozoficznego, jak i naukowego punktu widzenia. Koniec nie oznacza unicestwienia ludzkiego istnienia, ale przejście w odmienny stan bytowania, który jest zdeterminowany w perspektywie życia wiecznego. Z uwagi na fakt, że w stosunku do paradygmatu klasycznego, nieangażującego naukowego obrazu świata, ujęcie teologii ewolucyjnej sięga do znacznie wzbogaconej współczesną wiedzą o przyrodzie bazy konceptualnej, można słusznie oczekiwać, że ujęcie to odsłoni pogłębiony sens kategorii końca, dając w ten sposób lepsze zrozumienie tego, dokąd zmierza Wszechświat i człowiek, a przez to ugruntowując chrześcijańską cnotę nadziei. Ewolucyjna reinterpretacja kategorii końca niewątpliwie przyczyni się również do umocnienia wiary godności teologii poprzez uwspólnienie jej dyskursu ze zdominowaną naukowym myśleniem współczesną kulturą.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/kategoria końcaeschatologianowa eschatologiakryzyswszechświatteologiaewolucjażycie wieczneczłowiekkulturakoniecteologia ewolucyjnaend categoryeschatologynew eschatologycrisisuniversetheologyevolutioneternal lifehuman beingculturehumanendevolutionary theologyKategoria końca z perspektywy teologii ewolucyjnejThe End Category from the Perspective of Evolutionary TheologyArticle