Naab, Erich2023-08-292023-08-292002Roczniki Teologiczne, 2002, T. 49, z. 2, s. 45-63.1233-1457http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10210Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Krzysztof Góźdź.Bernard z Clairvaux analizuje w perspektywie dysputy z Piotrem Abelardem relację łaski do wolnej woli. Przy rozróżnieniu między nieutracalną wolnością woli a sposobem „chcenia” dostrzega Bernard na drodze samopoznania w cogitatio bramę wpadową łaski, przez którą Chrystus przybywa do człowieka. W relacji totus-totus szuka się przezwyciężenia konkurencji między laską a wolnością oraz znajduje się zjednoczenie Boga i człowieka w woli.deAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/Bernard z ClairvauxPeter Abälardłaskawolna wolamyśl jako początek łaskibosko-ludzka jedność w wolirelacja totus-totuswolnośćdoktorzy Kościołazjednoczenie Boga i człowiekaBógczłowiekwolaPiotr AbelardPeter AbelardGnadefreier WilleGedanke als Beginn der Gnadegöttlich-menschliche Einheit im Willentotus-totus-Verhältnisgracefree willthought as the beginning of graceGodly-human unity in willtotus-totus relationBernhard von ClairvauxBernard of ClairvauxGodhumanwillDoctors of the Churchfreedomunion of God and manBernhard von Clairvaux’ Beitrag zur GnadenlehreWkład Bernarda z Clairvaux do nauki o łasceArticle