Drees, Willem B.2024-03-112024-03-111994Tarnowskie Studia Teologiczne, 1994, T. 13, s. 5-24.0239-4472http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14126Artykuł w języku angielskim. Streszczenie: ks. M. Heller.Autor prezentuje szerokie spektrum stanowisk w kwestii znaczenia wiedzy naukowej dla wiary religijnej. Po krótkim przeglądzie historycznym (średniowieczna synteza, powstanie nauk przyrodniczych), autor szerzej przedstawia trzy stanowiska: nauka ma negatywne znaczenie dla religii, nauka ma pozytywne znaczenie dla religii, religia winna być odseparowana od nauki. W kontekście tych stanowisk zostały przedstawione źródła nowożytnego ateizmu. Czy religię i naukę łączy perspektywa poznawcza? Poznanie Boga, sens życia i Wszechświata, poczucie tajemnicy z jednej strony i ograniczenia nauki z drugiej – to tematy, które można dyskutować w tej perspektywie. Ale religia ma również aspekty nie związane bezpośrednio z poznaniem: problemy etyczne i niektóre problemy dotyczące człowieka, protetyczna funkcja religii... Istnieją stanowiska, które akcentują te aspekty religii. Autor sympatyzuje z tymi stanowiskami, ale sądzi, że i tych aspektów religii nie można odpowiedzialnie dyskutować z pominięciem naukowego kontekstu.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/nauki ścisłenauki przyrodniczefilozofiahistoriapowstanie nauk przyrodniczychśredniowieczeateizmateizm nowożytnyźródła nowożytnego ateizmufizykareligianeutralnośćnaukapoznaniepoznanie Bogawszechświattajemnicasens życiaetykasciencenatural sciencesphilosophyhistoryrise of natural sciencesMiddle Agesatheismmodern atheismsources of modern atheismphysicsreligionneutralitystudycognitioncognition of Goduniversemysterysense of lifeethicsPhysics and Religion. An Introduction about Relevance and NeutralityFizyka i religia. Wprowadzenie dotyczące znaczenia i neutralnościArticle