Sanecka, Elżbieta2025-09-122025-09-122013Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 13, s. 19-36.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/35872Celem artykułu jest analiza psychologicznych mechanizmów manipulacji wykorzystywanych w reklamie telewizyjnej skierowanej do dzieci i młodzieży. Omówione zostały najważniejsze formy manipulacji wykorzystane w reklamie telewizyjnej oraz możliwe konsekwencje manipulacji w tego rodzaju przekazie skierowanym do dzieci i młodzieży, jak na przykład przyjmowanie przez młodych ludzi postaw konsumpcjonistycznych. Ponadto, autorka podjęła próbę określenia najważniejszych wyzwań stojących przed edukacją medialną dzieci i młodzieży w sytuacji wzrastającego znaczenia mediów elektronicznych w procesie socjalizacji.The aim of this study is an attempt to analyze the psychological mechanisms of the manipulation used in the television advertising directed toward children and adolescents. It was discussed the most important forms of manipulation used in the television advertising and the possible consequences of the manipulation in the commercial advertisements on television directed toward children and adolescents, including the adoption of consumer attitudes. Moreover, the author makes an attempt to identify the main challenges in the field of media education of children and adolescents in the situation of the increasing role of the electronic media in the process of socialization.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychmanipulacjamanipulacja medialnapsychologiapsychologia reklamyedukacja medialnareklamamediaśrodki masowego przekazudziecimłodzieżmanipulationmedia manipulationpsychologypsychology of advertisingmedia educationadvertisementadvertisingmass mediachildrenyouthManipulacja w reklamie telewizyjnej skierowanej do dzieci i młodzieżyManipulation of the television advertising aimed at children and young peopleArticle