O’Donovan, Joan Lockwood2024-10-302024-10-302019Roczniki Teologiczne, 2019, T. 66, nr 3, s. 5-16.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/22806Artykuł w języku angielskim.From the ‘evangelical’ perspective of English Reformation theology, this article considers appreciatively the theology of law in Veritatis Splendor in its implications for understanding public law. It highlights three features of the encyclical: 1. its unfolding of law as an intrinsic dimension of God’s dynamic revelation of himself in Jesus Christ as the Truth and the Good who obliges human beings as actors and grounds their freedom; 2. its exposing of tendencies in contemporary moral philosophy and theology which have severed the law and freedom of created and fallen human community from the history of their perfecting renewal witnessed in the Scriptures; 3. its portrayal of the church as the community of faith and discipleship, to whom Christ has entrusted the ‘showing forth’ of God’s promise and law in their unity, and imparted the Spirit of Truth and Holiness. In highlighting these features, the article also draws attention to the under-developed theme of law as the revelation of God’s condemning judgment on sinful human actors, both in the internal forum of the conscience and the social forum of public law, and the corresponding theme of the church’s witness to the risen Christ’s overcoming of the law’s condemnation.Wychodząc z „ewangelickiej” perspektywy teologii reformacji angielskiej artykuł ten odnosi się z uznaniem do teologii prawa zawartej w encyklice Veritatis splendor, w jej implikacjach dla zrozumienia prawa publicznego. Podkreśla zwłaszcza trzy aspekty encykliki: (1) ujęcie prawa jako wewnętrznego wymiaru dynamicznego objawienia się Boga w Jezusie Chrystusie jako Prawdy i Dobra, który zobowiązuje ludzi jako sprawców działania moralnego oraz jest podstawą ich wolności; (2) ukazanie tendencji obecnych we współczesnej filozofii i teologii moralnej, które oderwały prawo i wolność stworzonej i upadłej wspólnoty ludzkiej od historii ich odnowy i udoskonalenia, czemu świadectwo daje Pismo Święte; (3) ukazanie Kościoła jako wspólnoty wiary i uczniów, której Chrystus powierzył objawienie jedności Bożej obietnicy i prawa oraz przekazał Ducha Prawdy i Świętości. Uwydatniając te aspekty, artykuł zwraca również uwagę na słabo rozwinięte zagadnienie prawa jako objawienia Bożego wyroku potępiającego grzesznych ludzi jako sprawców, tak na wewnętrznym forum sumienia, jak i na społecznym forum prawa publicznego. Wskazuje także na pokrewną kwestię Kościoła, który daje świadectwo o zmartwychwstałym Chrystusie przezwyciężającym potępienie płynące z prawa.enCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychtheology of lawrevelationcreationJesus Christpromisefulfilmentnatural lawpublic lawfreedomJohn Paul IIpopesJohn Paul II's theology of lawtheologylawProtestant theologyReformationEnglish Reformation theologyphilosophymoral theologymoral philosophyteologia prawaobjawieniestworzenieJezus Chrystusobietnicawypełnienieprawo naturalneprawo publicznewolnośćJan Paweł IIKarol Wojtyłapapieżeteologia prawa Jana Pawła IIteologiaprawoteologia protestanckareformacjateologii reformacji angielskiejfilozofiateologia moralnafilozofia moralnaJohn Paul II’s Theology of Law: An Evangelical AppreciationTeologia prawa według Jana Pawła II. Uznanie ze strony ewangelickiejArticle