Longosz, Stanisław2024-02-262024-02-261979Tarnowskie Studia Teologiczne, 1979, T. 7, s. 49-73.http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13573W swojej krótkiej disertacji, bardzo bogatej w cytowane źródła autor ukazuje te aspekty starożytnej teologii martyriologicznej które stanowią fundament dzisiejszej teologii męczeństwa. We wstępie autor ukazuje najpierw ewolucję w czasie pojęcia „MARTYS – MARTYR” podkreślając, że tylko chrześcijaństwo ma swoich męczenników. W osnowie artykułu, wykazuje się, że męczeństwo wczesnochrześcijańskie miało zawsze charakter Chrystologiczny, że Chrystus mieszkał i cierpiał w męczenniku w momencie jego męki. W oczach męczenników męczeństwo oznaczało także pewną „teleiosis”, która jest dopełnieniem i doskonałością, zdefiniowaną później przez Klemensa Aleksandryjskiego. Męczeństwo było ponadto traktowane, jak drugi chrzest, który łączy z Bogiem zaraz po opuszczeniu tego świata, i zawsze posiada ścisły związek z Eucharystią. Na końcu artykułu ukazany jest również kościelny walor męczeństwa: męczennicy są chwałą Kościoła i ukazują jego niezwyciężalną siłę.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/teologia męczeństwateologiamęczeństwoliteratura wczesnochrześcijańskaliteraturachrześcijaństwochrześcijanieteleiosisEucharystiamęczennicyteologia martyriologicznatheology of martyrdomtheologymartyrdomearly Christian literatureliteratureChristianityChristiansEucharistmartyrsmartyriological theologyNiektóre aspekty teologii męczeństwa w literaturze wczesnochrześcijańskiejArticle