Piola, Alberto2024-01-102024-01-102016Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2016, nr 23, s. 107-120.1230-0780http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12251Artykuł w języku angielskim.One of the underlying thesis of Laudato si’ is the close link between anthropology and ecology. Pope Francis calls for an ecological conversion, which involves an adequate anthropology based on an authentic interpretation of man’s creation in God’s likeness. Only the man who sees himself and acts as guardian, and not as a tyrant, can take care of our common home.Jedną z najważniejszych tez encykliki Laudato si’ jest ścisły związek pomiędzy antropologią i ekologią. Papież Franciszek wzywa do ekologicznego nawrócenia, które wiąże się z właściwą antropologią opartą na autentycznej interpretacji stworzenia człowieka na obraz Boga. Tylko człowiek, który postrzega samego siebie i działa jako strażnik, a niejako tyran, może zaopiekować się naszym wspólnym domem.enAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ekologiaantropologiaencyklikadokumenty Kościołaczłowiektroskadominterpretacjastworzeniestworzenie człowiekawspólny domteologiaLaudato si’ecologyanthropologyencyclichumancarehomeinterpretationcreationcreation of mancommon hometheology“There Can Be No Ecology Without an Adequate Anthropology” (Ls 118). Which Man Can Take Care of Our Common Home?„Nie ma ekologii bez właściwej antropologii” (Ls 118). Jaki człowiek może zatroszczyć się o nasz wspólny dom?