Bednarz, Paweł2025-09-192025-09-192016Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 25, s. 133-151.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/36111Zawiera ilustracje i wykres.Artykuł poświęcony wizerunkowi Polski i Polaków w niemieckiej prasie w czasie dwudziestolecia międzywojennego. Autor na przykładzie satyr w tygodniku „Kladderadatsch” bada częstotliwość i charakter ukazywania obrazu Rzeczypospolitej. Udowadnia, że wraz z dojściem Hitlera do władzy, zmienił się stosunek propagandy antypolskiej.he article will discuss the image of Poland and Polish people in the German press in the Interwar Period. The author will examine satires from a weekly magazine of that time called “Kladderadatsch”, which will serve as the base for the further analysis of the way in which political views on Poland was presented between the end of World War I and the beginning of World War II. The author will prove that when Hitler rose to power in 1933 the attitude to the anti-Polish propaganda changed significantly.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychprasaAdolf HitlerNiemcyPolskaPolacypropagandapropaganda niemieckadziennikarstwohistoriatygodnik „Kladderadatsch”stosunki polsko-niemieckieprasa niemieckapressGermanyPolandPolish peoplejournalismGerman propagandahistoryweekly magazine “Kladderadatsch”Polish-German relationsGerman pressPolska i Polacy w świetle propagandy niemieckiej na przykładzie satyr w tygodniku „Kladderadatsch” w latach 1930-1939„Poland and Poles in the light of German propaganda on the example of the satires in the weekly magazine "Kladderadatsch" in the years 1930-1939Article