Urbanowicz, Beata2025-03-122025-03-122020Studia Gdańskie, 2020, T. 47, s. 163-174.0137-4338https://theo-logos.pl/handle/123456789/29145Żołnierze Wyklęci ulegli zbrojnie nowemu okupantowi, ale odnieśli moralne zwycięstwo, ponieważ bronili wolności, suwerenności, religii, kultu maryjnego i patriotycznych tradycji. W tym kontekście duże znaczenie dla nich miała wiara katolicka, która pomagała im stawić opór wobec sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej Związkowi Sowieckiemu. Dlatego też w ich walkę wpisały się ryngrafy z wizerunkiem Matki Bożej Częstochowskiej lub Ostrobramskiej. Ta ostania towarzyszyła żołnierzom szczególnie na Kresach Wschodnich Rzeczpospolitej. Dopiero w okresie powojennym nowa komunistyczna władza całkowicie wyeliminowała ryngrafy z polskiego wojska.The so-called “accursed” soldiers were defeated in military terms by the new occupant, but achieved a moral victory because they defended freedom, sovereignty, religion, the Marian cult and patriotic traditions. The Catholic faith had an important meaning for them in this context. It helped them resist the sovietization of Poland and her subordination to the USSR . Thus medallions presenting the image of the Black Madonna of Częstochowa or Our Lady of Ostra Brama were also a part of their struggle. The latter image particularly accompanied soldiers from the Eastern Borderlands of the Polish Commonwealth. It was not until after the war that the new communist leaders completed eliminated medallions from the Polish army.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychMatka Boża Częstochowskażołnierze wyklęcikomunizmwalkareligiawolnośćsuwerennośćpatriotyzmhistoriapodziemie niepodległościoweBlack Madonna of Częstochowaaccursed soldiersindomitable soldierscommunismreligionfreedomsovereigntypatriotismstrugglefighthistoryunderground independence movementMatka Boża Częstochowska a żołnierze podziemia niepodległościowego w latach 1944-1963The Black Madonna of Częstochowa and the Soldiers of the Independent Underground in the Years 1944-1963Article