Kawecki, Witold2025-08-262025-08-262011Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 4, s. 8-18.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/34933Konsumpcja staje się współcześnie rzeczywistym stanem kultury, w której aktywność człowieka podporządkowana jest rynkowi. Proces ten nazywany bywa supermarketyzacją i komercjalizacją kultury. Jest to przeniesienie wzorów zachowań charakterystycznych dla relacji ekonomicznych na kulturowe zachowania ludzi. Komercjalizacja kultury jest kierowaniem się w życiu kryteriami handlowymi, w których dobra i usługi artystyczne traktowane są jak towary. W takim ujęciu kultura staje się kwestią gustu, osobistego wyboru warunkowanego przez przynależność narodową, stopień zamożności, otoczenie społeczne, wykształcenie i jest coraz bardziej kształtowana przez rynek z wszystkimi negatywnymi konsekwencjami tego stanu rzeczy.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychsupermarket kulturykonsumpcjonizmkonsumpcjaglobalizacjatożsamość kulturowadialogewangelizacja kulturkulturatożsamośćcultural supermarketconsumerismconsumptionglobalizationcultural identitydialogueevangelization of culturescultureidentityKomercjalizacja współczesnej kulturyArticle