Sys, Dorota2025-09-152025-09-152013Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 15, s. 35-48.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/35911Problem manipulacji w mass mediach implikuje poszukiwanie metod, technik i środków, które pomogą młodemu człowiekowi zminimalizować jej negatywny wpływ. Zastosowanie podstawowych założeń systemu prewencyjnego, takich jak zapobieganie (informowanie o istniejącym zagrożeniu, o technikach manipulacji itd.), czy asystencja (obecność osoby dorosłej podczas korzystania z mediów przez dziecko), może być w edukacji medialnej dobrym narzędziem obrony przed manipulacją i jej skutkami.The problem of media manipulation implicates a search for the methods, techniques and means which may be facilitative for young man to minimize its negative influence. The use of the basic preventive system’s postulates as “preclusion” – informing about the existing peril, techniques of manipulation or “attendance” – the presence of an adult while media are used be a child may be an appropriate vehicle of protection from manipulation and its results.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychsystem prewencyjnyedukacja medialnamanipulacja w mediachasystencjaobecnośćprewencjazapobieganiepedagogika mediówpedagogikaTowarzystwo Salezjańskiesalezjaniemediaśrodki masowego przekazupreventive systemmedia literacymedia educationmedia manipulationassistanceattendancepreventionpreclusionmedia pedagogypedagogySalesians of Don Boscomass mediaWykorzystanie założeń wychowawczego systemu prewencyjnego św. Jana Bosko w edukacji medialnej ze szczególnym uwzględnieniem problemu manipulacjiUsage of the preventive system’s postulates in media literacy education with particularly considered problems of manipulationArticle