Lipski, Aleksander2025-08-282025-08-282019Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2019, T. 52, z. 2, s. 411-428.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/35246Ekonomia doświadczeń (wrażeń, przeżyć, emo cji itp.) jest częścią szerszego syndromu zjawisk: w wymiarze kulturowym jest częścią estetyzacji (kulturalizacji) rzeczywistości, w wymiarze ekonomicznym jest składnikiem kapitalizmu kognitywnego. estetyzacja rzeczywistości polega na zastępowaniu pierwotnej funkcji instrumentalno-praktycznej przez funkcję semiotyczno-symboliczną. Estetyzacja przejawia się w muzeifikacji i teatralizacji instrumentalno-praktycznych obiektów i czynności życia codziennego. Estetyzacja prowadzi do rozszerzania się zakresu kultury (ikonosfery), która z odrębnej dziedziny świata społecznego staje się wszechobecną jego cechą (jedność społeczno-kulturowa). W kapitalizmie kognitywnym ekonomia doświadczeń stanowi część procesu dematerializacji pracy i produkcji.Experience economy (impressions, survival, emotions, etc.) is a part of a wider syndrome of phenomena: in the cultural dimension it is a part of the aestheticization (culturalization) of reality, in the economic dimension it is a component of cognitive capitalism. The aestheticization of reality consists in replacing the original instrumental-practical function with a semiotic-symbolic function. Aestheticization manifests itself in the museification and theatralization of instrumental-practical ob jects and activities of everyday life. Aestheticization leads to the expansion of the scope of culture (iconosphere), which from a separate domain of the social world becomes its ubiquitous feature (socio-cultural unity). In cognitive capitalism, experience economy is part of the dematerialization of work and production.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachekonomia doświadczeńestetyzacja rzeczywistościkulturakapitalizm kognitywnykolonizacja świata życiaexperience economyaestheticization of realityculturecognitive capitalismcolonization of lifeworldEkonomia doświadczeń w warunkach estetyzacji rzeczywistościExperience Economy in the Conditions of Aestheticization of RealityArticle