Zając, Marian2024-08-302024-08-302014Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 11, s. 75-88.2353-72722543-5973http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20133Tłumaczenie streszczenia / Translated by Tadeusz Karłowicz.W aktualnej rzeczywistości edukacyjnej konieczne są informacje dotyczące procedury oceny efektów szkolnej edukacji religijnej. Nazywana jest ona fachowo ewaluacją. Istotą nowego typu postępowania jest obecnie odejście od zwyczajowego nadzoru pedagogicznego jako działalności diagnostyczno-oceniającej na rzecz działania mającego na celu ocenę efektów aktywności edukacyjnej w szkole. Ewaluacja ma swoje strategiczne cele oraz rozbudowane narzędzia badawcze, także w ramach wyznaniowej lekcji religii. Wiążą się z nią ważne zagadnienia etyczne, które czynią z niej działanie wiarygodne w ocenie systemu kształcenia religijnego oraz nauczycieli religii w nim zaangażowanych. Kluczowe znaczenie posiada zagadnienie możliwości wykorzystania nowej procedury ewaluacyjnej w nauczaniu religii. Nauczyciele religii powinni przekonać się do korzystania z możliwości badawczych ewaluacji w celu interpretowania informacji dotyczących edukacji religijnej w szkole z intencją jej udoskonalania.In modern educational reality information is necessary that concerns the evaluation procedure of the results of school religious education. The essence of the new type of procedure is now departure from the usual pedagogical supervision as a diagnostic evaluating activity, in favor of an activity aiming at evaluating the effects of educational activity at school. Evaluation has its strategic aims and developed research tools, also within a denominational religion lesson. Important ethical issues are connected with it, that make it a credible activity in the evaluation of the system of religious education and of religion teachers involved in it. The problem of the possibility of the use of the new evaluation procedure in the teaching of history has a key importance. Religion teachers should take to using the research possibilities of evaluation in order to interpret the information concerning religious education at school, with the intention of perfecting it.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/edukacja religijnaprocedura ocenyewaluatornadzór pedagogicznyedukacja religijna w szkoleedukacjanauczanie religiinauczanie religii w szkolereligious educationevaluation procedureocenaevaluationevaluatorpedagogical supervisionteaching religionteaching religion in schoolreligious education in schooleducationSzkolna edukacja religijna a procedura oceny jej efektówSchool Religious Education vs. the Evaluation Procedure of Its ResultsArticle