Bider, Marcin2025-09-232025-09-232022Teologiczne Studia Siedleckie, 2022, R. 19, s. 195-214.1733-7496https://theo-logos.pl/handle/123456789/36316Artykuł stanowi analizę norm prawnych życia anachoretycznego w pismach Ewagriusza Pontyjskiego w świetle późniejszej recepcji tych unormowań. Artykuł ma charakter naukowy i został napisany z wykorzystaniem metody historycznoprawnej. Bizantyjskie prawodawstwo monastyczne, koncentrujące się na cenobityzmie, jedynie pośrednio przyjęło anachorecką doktrynę ewagriańską. Natomiast źródła teologii duchowości bizantyjskiej szerzej przejęły doktrynę ewagriańską za pośrednictwem Jana Klimaka z Synaju.The article is the analysis of the legal norms of anachoretic life in the writings of Evagrius of Pontus in the light of subsequent reception of these norms. The article is of a scientific nature using the historical and legal method. The Byzantine monastic legislation, focusing on cenobitism, only indirectly adopted the anachoretic Evagrian doctrine. Otherwise, the sources of the theology of Byzantine spirituality adopted the Evagrian doctrine through the writings of John (Climacus) of Sinai.plCC-BY - Uznanie autorstwaorygenizmmistykamistycyzmKodeks Kanonów Kościołów Wschodnichmonastycyzm bizantyjskiwalka duchowaOrigenismmysticismCode of Canons of the Eastern Churchesbyzantine monasticismspiritual strugglesmonastycyzmprawo kanoniczneanachoreciEwagriusz z Pontumonasticismcanon lawanchoritesEvagrius of PontusŹródła unormowań prawnych życia anachoreckiego w pismach Ewagriusza z Pontu w świetle późniejszej recepcji tych normThe sources of the legal norms of an anachoretical life in the writings of Evagrius of Pontus in the light of subsequent reception of these normsArticle