Fiałkowski, Marek2024-08-192024-08-192014Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 6, s. 71-83.2353-72722543-5973http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19771Artykuł podejmuje kwestie etycznych zasad, jakimi powinni kierować się chrześcijańscy przedsiębiorcy w podejmowanej przez nich działalności biznesowej na podstawie wydanego w 2012 r. dokumentu Papieskiej Rady Iustitia et Pax pt. Powołanie lidera biznesu. Refleksja. Najpierw ukazane zostały najważniejsze współczesne uwarunkowania działalności gospodarczej: globalizacja, nowe technologie komunikacyjne, finansjalizacja gospodarki oraz zmiany kulturowe, a zwłaszcza indywidualizm, relatywizm i utylitaryzm. Niektóre z nich ograniczają działalność gospodarczą służącą dobru wspólnemu, inne otwierają dla przedsiębiorców nowe możliwości i perspektywy dla solidarności i budowania dobra wspólnego. Następnie opisane zostały fundamentalne zasady etyczne: ludzka godność i dobro wspólne oraz oparte na nich sześć zasad praktycznych w działalności gospodarczej.This article presents matters of ethical principles, which Christian businessmen should take up in their business activity, based on the document by the Pontifical Council for Justice and Peace (Iustitia et Pax) entitled “Vocation of the Business Leader: A Reflection” issued in 2012. First, the most important conditions of the economic activity are presented, such as: globalization, new communication technologies, financialisation of the economy, cultural changes, and, in particular, the challenge of individualism, relativity, and utilitarianism. While some of these limit the economic activity that should serve the common good, others open up new opportunities and perspectives for solidarity and the building up of the common good. Additionally, the fundamental ethical principles were described: human dignity and the common good, as well as the six practical principals of business on which they are based.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/życie gospodarczezasady etycznezasady etyczne w działalności gospodarczejdziałalność gospodarczaprzedsiębiorca katolickiformacja katolickich przedsiębiorcówformacjauwarunkowania działalności gospodarczejgospodarkaświeccylaikatkatolicykatolicy świeccyetykaeconomic lifeethical principleseconomic activitiesethical principles in economic activitiesCatholic entrepreneurformation of Catholic entrepreneursformationconditions of economic activitieseconomylaitylaypeopleCatholicslay Catholicsethicsglobalizacjaglobalizationtechnologie komunikacyjnecommunication technologiesfinansjalizacja gospodarkifinancialization of economyzmiany kulturowecultural changesindywidualizmindividualismrelatywizmrelativismutylitaryzmutilitarianismgodność ludzkahuman dignitydobro wspólnecommon goodkatolicka nauka społecznaCatholic social teachingnauczanie społeczne Kościołasocial teaching of the ChurchZasady etyczne w działalności gospodarczej katolików świeckichEthical Principles for Business Activity of Lay CatholicsArticle