Raś, DariuszSzumiło-Kulczycka, Magdalena2025-10-142025-10-142024Kultura-Media-Teologia, 2024, nr 60, s. 249-270.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/37613Zawiera ilustracje i tabele.Obserwowanemu współcześnie konsumeryzmowi towarzyszą niejednokrotnie dysfunkcje odżywiania. Wykorzystując metodę prof. W. Pisarka i adaptując ją do mediów społecznościowych można zaobserwować niepokojącą tendencję: anorektyczki udzielają w Internecie wskazówek dotyczących odchudzania. Lektura zjawiska zaburzeń odżywiania z pozycji medioznawczych wydaje się w tym przypadku konieczna. Pozbawione odniesienia do choroby, nieadekwatne treści komentarzy do postów Eugenii Cooney (2 mln subskrybentów), w połączeniu z nienormatywnym obrazem jej ciała oraz postrzeganie jej blogów wprost jako propagowanie filozofii pro-ana stawiają nowe pytania medioznawcze.The consumerism of modern civilization is often accompanied by threats of nutritional dysfunction. Using the method of Prof. W. Pisarek and analyzing the content of social media, a disturbing trend can be observed: anorexics give weight loss tips on the Internet. Paying attention to the phenomenon of eating disorders from the perspective of media science and social communication seems necessary. The inadequate content of comments on the posts of Eugenia Cooney (2 million subscribers) with no reference to the author’s disease, the nonnormative image of her body, and the perception of her video blogs directly as promoting a pro-ana philosophy, pose new media studies’ questions.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychanaliza zawartościmetoda Walerego Pisarkadysfunkcje odżywianiazagrożenia dysfunkcji odżywianiaEugenia Cooneywpływ mediów społecznościowychanoreksjajadłowstręt psychicznymediaśrodki masowego przekazumedia społecznościowekonsumpcja żywnościedukacja żywieniowareklamy produktów żywnościowychcontent analysisWalery Pisarek’s methodeating disordersthreats of eating disordersinfluence of social mediaanorexiaanorexia nervosamass mediasocial mediaconsumption observednutrition educationfood product advertisementsZaburzenia racjonalnej konsumpcji żywności obserwowane w narracji medialnejDisorders of rational food consumption observed in the media narrativeArticle