Zalewski, Cezary2025-02-172025-02-172013Studia Gdańskie, 2013, T. 32, s. 57-68.0137-4338https://theo-logos.pl/handle/123456789/27975Artykuł jest mimetyczną interpretacją „Ślubu” Witolda Gombrowicza. Zastosowanie teorii René Girarda w funkcji metajęzyka pozwala na zauważenie częściowej dekonstrukcji, jakiej polski pisarz dokonuje względem koncepcji mordu pierwotnego (i buntu syna przeciwko ojcu) stworzonej przez Zygmunta Freuda. „Poprawka” Gombrowicza (zapożyczona od Szekspira) polega na prezentacji przekonania, zgodnie z którym rywalizacja (oraz jej efekt – morderstwo) jest specyficznym, naśladowczym modusem międzyludzkich relacji, a jej aspekt przedmiotowy (m.in. erotyczny) pozostaje kwestią drugorzędną.This article is the mimetic interpretation of „The Marriage” by Witold Gombrowicz. The application of Rene Girard’s theory in metalanguage function allows to see how the Polish writer makes the partial deconstruction of Sigmund Freud’s theory of primordial murder (and also rebellion of a son against his father). Gombrowicz’s „correction” (that was borrowed from Shakespeare) depends on the thesis that rivalry (and its effect – murder) is peculiar i.e. mimetic pattern of interpersonal relations and its objective aspect (erotic, for example) is totally irrelevant.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychZygmunt FreudRené Girardkozioł ofiarnypragnienie mimetycznepragnienie mimetyczne w literaturzeWilliam SzekspirWitold GombrowiczliteraturaSigmund Freudmimetic desiremimetic desire in literaturescapegoatWilliam Shakespeareliterature„Ojciec twój bogiem winien być dla ciebie”. „Ślub” Gombrowicza między Freudem a Girardem (i Szekspirem)“To you your father should be as a god”. “The Marriage” by Witold Gombrowicz between Freud and Girard (and Shakespeare)Article