Sroczyński, Piotr2024-12-122024-12-122024Polonia Sacra, 2024, T. 28, Nr 1, s. 139-150.1428-56732391-6575https://theo-logos.pl/handle/123456789/25443Artykuł przedstawia pielgrzymowanie jako pozalekcyjną formę katechezy oraz związane z nią wzrastanie uczniów do świętości. Ruch pielgrzymkowy składa się z trzech podstawowych elementów: człowieka, przestrzeni i sacrum. Warunki do uświęcenia stwarza przestrzeń pielgrzymkowa, ale najważniejszy jest człowiek, który podejmuje trud wędrówki. To od niego przede wszystkim zależy, czy otworzy się na świętość, podda się działaniu Boga. Sanktuarium, które jest celem trudu pielgrzyma, wyraża szczególną obecność Boga i tajemnicę Jego działania w czasie, ukrytą pod różnymi znakami historii. Dostrzeżenie i rozpoznanie tych prawd w sposób naturalny wyzwala w duszy pielgrzyma zdumienie i uwielbienie.This article presents the pilgrimage as an extracurricular form of catechesis and the associated growth of students to holiness. The pilgrimage movement consists of three basic elements: man, space and the sacred. The conditions for sanctification are created by the pilgrimage space, but the most important is the man who undertakes the effort of the journey. First of all it depends on him and as to whether he opens himself to holiness or surrenders to the action of God. The sanctuary, which is the destination of the pilgrim’s toil, expresses God’s special presence and the mystery of His action in time, hidden under various signs of history. Seeing and recognizing these truths naturally triggers in the pilgrim’s soul wonder and adoration.plCC-BY - Uznanie autorstwapielgrzymkipielgrzymowaniesanktuariauczniowiekatecheza szkolnakatecheciSłowo BożeKościółwspólnotapilgrimagespilgrimagingsanctuariesstudentsschool catechesiscatechistsWord of GodChurchcommunityPielgrzymka jako pozalekcyjna forma katechezyPilgrimage as an Extracurricular Form of CatechesisArticle