Sałatka, Tomasz2022-08-302022-08-302015Colloquia Theologica Ottoniana, 2015, nr 1, s. 125-142.1731-0555http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/689Autor tłumaczenia streszczenia: Tomasz Sałatka.W każdej wspólnocie są osoby szczególne, które wyznaczają kierunki i prowadzą innych ludzi. Często to właśnie patrzenie na świat tych osób zostaje przyjęte przez innych, stając się normą postępowania w życiu. Taką postacią formującą innych dla diecezji zielonogórsko-gorzowskiej był i jest nieustannie bp Wilhelm Pluta. Przez swoje dzieła realnie kształtuje wiarę i człowieczeństwo diecezjan, mimo że od jego śmierci w 1986 roku upłynęło już 27 lat. Z tego powodu warto zobaczyć nie tylko to, co biskup uczynił dla diecezji w różnych przestrzeniach życia, a co było też już wielokrotnie przedstawiane i analizowane w pracach naukowych, ale wskazać też źródła jego formacji, które stały również u podstawy twórczości bp. Pluty. W tej analizie chciałem skupić się na ukazaniu źródeł jego formacji liturgicznej. Temat ten zasługuje na szczególną uwagę, gdyż po Soborze Watykańskim II i Konstytucji o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium przestrzeń liturgiczna nabrała nowych kierunków i nowego znaczenia, z którym należało zapoznać wiernych. Biskup podjął to wyzwanie i z ogromnym zapałem zabrał się do pracy. Pomagały mu w tym różnorakie doświadczenia ruchu liturgicznego, z którymi się zetknął na swojej życiowej drodze, a które zostały ukazane w tym artykule.In every community there are special people who set the direction and lead other people. Very often the way they perceive world becomes the way others start to see it and start to live. Such a person for the Zielona Góra-Gorzów Diocese was and still is Bishop Wilhelm Pluta. Although it’s been 27 years since his death in 1986 his work really shapes the faith and humanitarian attitude of local people. That is why it is worth seeing not only what he did for the diocese in different areas of life, what has already been often presented and analyzed in academic essays, but also we should indicate the sources of his formation, which became the base of his work. In this analysis, I want to focus on showing the sources of liturgical formation of Bishop Wilhelm Pluta. This topic deserves our special attention because after the Second Vatican Council and the Sacrosanctum Concilium constitution sacral and liturgical space changed its’ meanings. The people of the diocese needed to be introduced into those changes. The Bishop took the challenge and with a lot of his effort started working with this issue. All his previous liturgical experience, which has been presented in this article, helped him with that work.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/duszpasterstwoKościółsobór watykański IIteologiasakramentyedukacja liturgicznaformacja liturgicznaliturgiabiskupikapłaniduchowieństwodiecezjeWilhelm Plutadiecezja gorzowskareforma liturgiczna w Polscereforma liturgicznaliturgical fomationliturgical educationBishop Wilhelm Plutagorzowska diocesereform of liturgy in PolandministryChurchVatican IISecond Vatican Councilcounciltheologysacramentsliturgybishopsclergypriesthooddiocesedokumenty KościołaKonstytucja o LiturgiiSacrosanctum ConciliumBiskup Wilhelm Pluta (1910–1986). Źródła formacji liturgicznejBishop Wilhelm Pluta (1910–1986) – the source of liturgical formationArticle