Sarowski, Łukasz2025-10-132025-10-132024Kultura-Media-Teologia, 2024, nr 59, s. 130-149.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/37552Celem artykułu była konceptualizacją pojęcia „kultury robotycznej”. Postawiono tezę, że kultura robotyczna jako zjawisko społeczne egzemplifikuje dokonujące się przesunięcie komunikacyjne w kierunku tzw. „artefaktów relacyjnych”, z którymi użytkownicy mogą wchodzić w interakcje przypominające/ symulujące – do pewnego stopnia – interakcje społeczne pomiędzy ludźmi. W opracowaniu zastosowano metodę analityczno-opisową i syntetyczną. Na podstawie przeprowadzonej analizy zaproponowano rozumienie kultury robotycznej. Wskazano kluczowe etapy jej rozwoju jako procesu społecznego oraz potrzebę szerszych badań w zakresie społecznej obecności artefaktów relacyjnych.The purpose of the article was to conceptualize the term “robotics culture”. The thesis was put forward that robotics culture as a social phenomenon exemplifies the ongoing communication shift toward so-called „relational artifacts” with which users can have interactions that resemble/ simulate social interaction between human to some extent. The study uses an analytical-descriptive and synthetic method. Based on the analysis, an understanding of robotic culture was proposed. Key stages of its development as a social process and the need for more research into the social presence of relational artifacts were identified.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychkulturakultura robotycznarobotykarobotyka społecznaartefakt relacyjnyrobotychatbotyspołeczeństwotechnikatechnologiaculturerobotic cultureroboticssocial roboticsrelational artifactsrobotschatbotssocietytechnologyKultura robotyczna – konceptualizacja pojęciaRobotics culture – conceptualization of the termArticle