Parzych-Blakiewicz, Katarzyna2025-09-262025-09-262020Teologia w Polsce, 2020, Tom 14, Nr 1, s. 89-102.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/36650Artykuł w języku angielskim.W artykule przedstawiono teologiczną interpretację fenomenu miłości oblubieńczej pod kątem zbadania korelacji z tematyką dotyczącą powołania do świętości. Opracowanie należy do obszaru badań hagiologicznych, którego celem jest przedstawienie argumentu w kościelnej strategii obrony życia ludzkiego. Analizie poddano wypowiedzi papieskie i pisma filozoficzne Jana Pawła II/ Karola Wojtyły na temat miłości oblubieńczej oraz zależności osoby i czynu od Prawdy i Dobra. Wskazano na chrystologiczno-soteriologiczny aspekt miłości oblubieńczej jako warunkujący uświęcenie osoby. Uwarunkowania aksjologiczne powiązane z założeniem chrystologicznym nazwano Blaskiem Bóstwa, utożsamiając to z przestrzenią oddziaływania zbawczego na człowieka, który zostaje uświęcony miłością oblubieńczą Chrystusa i powołany do rozwijania etosu opartego na tej miłości.enCC-BY - Uznanie autorstwaspousal lovetheology of the bodysanctitytruthgoodtheologybodyJohn Paul II’s theology of the bodyJohn Paul IIhagiological interpretationphilosophypapal teachingJohn Paul II’s teachingChristologysoteriologylovemiłość oblubieńczateologia ciałaświętośćprawdadobroteologiaciałoteologia ciała Jana Pawła IIJan Paweł IIKarol Wojtyłainterpretacja hagiologicznafilozofianauczanie papieskienauczanie Jana Pawła IIchrystologiasoteriologiamiłośćMan in the “Splendour of Divinity.” The Hagiological Interpretation of “Spousal Love” in Line with John Paul II’s Theology of the BodyCzłowiek w „blasku bóstwa”. Hagiologiczna interpretacja „miłości oblubieńczej” według Jana Pawła II teologii ciałaArticle