Jóźwik, Magdalena2025-07-312025-07-312014Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2014, T. 47 z. 2, s. 280-291.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/34529Teologiczną spuściznę Hansa Ursa von Balthasara, jednego z najbardziej wszechstronnych teologów XX wieku, wypełnia szereg zagadnień, wzajemnie powiązanych oraz poddanych szczegółowym analizom i licznym odniesieniom. Relacja chrystologia – eklezjologia stanowi jeden z takich przykładów, gdyż wydarzenie Jezusa Chrystusa stwarza możliwość do zaistnienia Mistycznego Ciała, którym jest Kościół. To poprzez dzieło stworzenia oraz dokonane zbawienie zostaje dla człowieka otwarta przestrzeń do zrealizowania jego egzystencji. Jedynym sposobem na osiągniecie tego okazuje się przyjęcie posłannictwa i naśladowanie Chrystusa, zwłaszcza w Jego proegzystencji. W związku z tym wierzący w Syna Bożego zostaje włączony w życie Chrystusa i staje się członkiem Jego Ciała. Kościół, jako wspólnota doświadczająca zbawiającej obecności Pana, zostaje powołany do przekazywania zbawienia światu i – podobnie jak jego Założyciel, który stał się człowiekiem w określonym czasie i miejscu, tak Jego Mistyczne Ciało wypełnia swoje posłannictwo w konkrecie czasu, miejsca oraz głoszonego słowa i czynów miłości.A number of questions fill the theological heritage of Hans Urs von Balthasar, one of the most versatile of theologians of the twentieth-century. The questions are related to one another as well as subjected to detailed analyses and numerous references. The chrystology – ecclesiology relation substitutes one of such cases, as the Christ Event creates the possibility for the existence of the Mystical Body that is Church. It is the act of creation and the redemption itself that opens the space for realization of one’s existence. It appears that the only way to accomplish it is to accept the mission and follow Christ, especially in His proexistence. In consequence, one believing in the Son of God is enclosed in the life of Christ and becomes a part of His Body. Church, as the community which experiences the redemptive presence of Lord, is called up to spread the salvation throughout the world. Following its Founder, who became a human being in specific moment and place, His Mystical Body fulfils its mission in definite time and place as well as through the proclaimed word and the acts of love.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachteologia theologyHans Urs von BalthasarchrystologiaeklezjologiaChristologyecclesiologyJezus ChrystusJesus ChristKościółChurchsacramentum mundiCiało ChrystusaBody of Christsakramentalność Kościołasacramentality of the ChurchRelacja chrystologia – eklezjologia w teologii Hansa Ursa von BalthasaraThe relation christology-ecclesiology in the theology of Hans Urs von BalthasarArticle