Warzecha, Adam2025-10-092025-10-092023Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 53, s. 177-201.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/37346Udzielenie odpowiedzi na pytanie o stan rzecznictwa prasowego Kościoła w Polsce w obliczu dokonujących się w naszym kraju przemian społecznych, obyczajowych i religijnych, a także coraz częstszych sytuacji kryzysowych i skandali z udziałem osób duchownych, po raz kolejny okazuje się ważne i aktualne. To na rzecznikach prasowych diecezji spoczywa bowiem obowiązek prowadzenia na pierwszej linii relacji z mediami w imieniu reprezentowanych przez nich kościołów partykularnych. Artykuł prezentuje wyniki badania 46 polskich diecezji przeprowadzonego w lipcu 2022. Materiał badawczy stanowił przede wszystkim korpus złożony z ich stron internetowych. W badaniu posłużono się metodami analizy zawartości, analizą komunikacyjną i analizą interdyskursywną. Pozwoliło to określić komunikację w polskich diecezjach jako jednokierunkową i asymetryczną, a także zidentyfikować jej główne bariery.Answering the question about the state of the Church’s spokespersonship in Poland in the face of social, moral, and religious changes in our country, as well as more frequent crises and scandals involving clergy, once again turns out to be essential and topical. It is the diocese’s press spokespeople who are responsible for the responsibility of conducting firstline relations with the media on behalf of the particular churches they represent. The article presents the results of a research of 46 Polish dioceses carried out in July 2022. The research material was mainly a corpus of their websites. The study used the methods of content, communication, and interdiscursive analysis. That allowed to define communication in Polish dioceses as one–way and asymmetric, and to identify its main barriers.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychimagistyka społecznarelacje z mediamirzecznictwo prasoweKościółKościół w PolsceKrytyczna Analiza Dyskursupublic relationsmedia relationsspokespersonshipChurchChurch in PolandCritical Discourse AnalysisUlica jednokierunkowa: rzecznicy w diecezjach 2022. Analiza interdyskursywnaOne-way street: spokespersons in dioceses 2022. Interdiscursive analysisArticle