Stępnicka, Nina2025-09-152025-09-152014Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 16, s. 53-61.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/35918Artykuł w języku angielskim. Zawiera tabele.Wirtualne społeczności e-commerce wykazują podobne cechy i kierują się zbliżonymi zasadami, jakie obowiązują w innych społecznościach wirtualnych. Zrzeszają aktywnych, jak również biernych użytkowników: kupujących i sprzedających w serwisach handlowych, którzy poza dokonywaniem transakcji handlowych podejmują także inne działania o charakterze społecznościowym. Cechą charakterystyczną wirtualnych społeczności e-commerce, głównie społeczności zgromadzonych wokół serwisów aukcyjnych, jest przenoszenie wirtualnych kontaktów i znajomości do świata rzeczywistego, organizując realne spotkania i zloty użytkowników, sympatyków, fanów i wszystkich zainteresowanych uczestnictwem w serwisach aukcyjnych. Przykładami wirtualnych społeczności e-commerce sięgającymi do świata realnego są między innymi serwisy Allegro.pl i eBay.com, które od początków swego istnienia, tj. drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku, wprowadziły modele biznesu oparte na uzupełnianiu tradycyjnej działalności on-line pozainternetowymi formami spotkań off-line.Virtual e-commerce societies currently show characteristics and follow similar rules as different virtual societies do. They unite active and passive users: buyers and sellers in trade services who beside carrying out transactions do other things that are connected with social activity. The most characteristic feature of the virtual e-commerce societies, mainly the ones involved in auction services is transferring virtual contacts and relationships to real world, organizing real meetings and rallies of users, sympathizers, fans and all interested in being a part of auction services. The examples of virtual e-commerce societies that get transferred to the real world are Allegro.pl and eBay.com, which since the beginning of their existence (second half of the 1990s) introduced business models based on replenishment of traditional on-line activity with off-line meetings and events.enCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychspołeczności wirtualnehandlowe społeczności wirtualneaukcje on-lineallegroebayvirtual communitiesvirtual societiese-commerce virtual communitieson-line auctionsVirtual Societies in the Real World: Return to the Roots or a New E-Business Model? An Attempt to Interpret on the Basis of E-Commerce ServicesArticle