Schaefer, Christoph2024-08-302024-08-302016Communio, 2016, R. 36, nr 3 (195), s. 120-132.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20177Artykuł w języku francuskim.Chrześcijaństwo charakteryzuje się pewnym napięciem, które rzuca sie w oczy. Jezus, pochodzący z małej osady Nazaret, unika miast Galilei. Przeciwnie, pierwsze wspólnoty chrześcijan powstają w miastach, jak to nam relacjonują Dzieje Apostolskie. Warto dlatego zastanowić się nad kontekstem socjokulturowym miast starożytych w Cesarstwie Rzymskim, aby zrozumieć lepiej „założycielski czas” chrześcijaństwa. Niniejsze studium dotyczy pojęcia „miasta” w Nowym Testamencie, aby potem pochylić się nad obrazem miasta według Księgi Apokalipsy, gdzie nabiera ono większego znaczenia. Szczególne miejsce zajmują tutaj dwa kontrastujące ze sobą miasta: Babilon – Nierządnica oraz Jeruzalem – Oblubienica. To ostatnie jest eschatologicznym miejscem spotkania, a nawet zamieszkania Boga z człowiekiem.frAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/Apokalipsa św. JanaApocalypse of JohnBibliaBiblePismo ŚwięteNowy TestamentNew TestamentBabilonJerozolimamiastoBabylonJerusalemcitybiblistykabiblical studiesApocalypse de saint JeanvillesymbolsymbolikaimageryJeune épouse et prostituée – la ville dans l’Apocalypse de saint JeanPanna młoda i prostytutka – miasto w Apokalipsie św. JanaArticle