Siwecki, Leon2025-07-092025-07-092010Teologia w Polsce, 2010, Tom 4, nr 1, s. 33-48.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/33517Artykuł w języku angielskim.Poprzez ukazanie natury Kościoła w relacji do Trójcy Świętej oraz przywołanie odniesienia communio eklezjalnej do communio trynitarnej, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium przyczyniła się do pogłębienia analizy trynitarnego charakteru Kościoła. Relacja owa dotyka nie tylko natury początku Kościoła, ale odnosi się również do jego permanentnej struktury, zgodnie z twierdzeniem patrystycznym Ecclesia de Trinitate. Oznacza to, że Kościół nie tylko rodzi się z tajemnicy trynitarnej, lecz również jest przeniknięty Trójcą; jego struktura jest de unitate Patris et Filii et Spiritus Sancti plebs adunata. Nauczanie Jana Pawła II wskazuje, że Kościół odbija w sobie communio trynitarną, kroczy w kierunku Trójcy. Jest miejscem spotkania historii trynitarnej Boga z historią człowieka. Kościół stanowi obecność Trójcy Świętej w czasie.enCC-BY - Uznanie autorstwaeklezjologia trynitarnaeklezjologiaTrójca ŚwiętaJan Paweł IIKarol Wojtyłateologianatura Kościoła w relacji do Trójcy ŚwiętejLumen gentiumdokumenty Kościołanauczanie papieskienauczanie Jana Pawła IIeklezjologia Jana Pawła IITrinitarian ecclesiologyecclesiologyHoly TrinityJohn Paul IItheologynature of the Church in relation to the Holy TrinityChurch documentspapal teachingJohn Paul II’s teachingJohn Paul II’s ecclesiologyJohn Paul II’s Idea of Trinitarian EcclesiologyJana Pawła II idea eklezjologii trynitarnejArticle