Wejman, Henryk2022-08-252022-08-252013Colloquia Theologica Ottoniana, 2013, nr 1, s. 7-16.1731-0555http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/606Autor tłumaczenia streszczenia: Mirosława Landowska.Główna treść artykułu dotyczy ukazania wartości wiary w procesie podejścia człowieka do rzeczywistości umierania. Umieranie wpisane jest w jego egzystencję. I choć jest ono naturalną konsekwencją przemijania człowieka, to fundamentalnym zadaniem, szczególnie lekarzy, jest troska o jego życie. Jej najgłębszym wymiarem staje się terapia. W związku z tym rodzą się pytania, do jakich granic można stosować terapię, aby nie przyjęła ona formę uporczywej, i jaką w tym względzie rolę ma do odegrania wiara. Wiara, będąc osobowym spotkaniem człowieka z Bogiem, sprawia, że jest on w stanie spoglądać na swoje ziemskie życie w aspekcie sakralnym. Z tej też płaszczyzny nabiera on zdolności, oczywiście po racjonalnym rozeznaniu, do podjęcia decyzji – czemu dał przykład Jan Paweł II w chwili swojego umierania – co do dalszego toku leczenia lub jego zaniechania. I tutaj właśnie ujawnia się nieodzowna wartość wiary, która wyraża się w tym, że umierający człowiek jest w stanie postawić granice terapii, aby nie nabrała ona uporczywego charakteru.The main content of the article concerns the show of faith in the man’s approach to the reality of death. Dying is inscribed in human existence. And although it is a natural consequence of the passing of a man is a fundamental task, especially doctors, to care for his life. The deepest dimension becomes therapy. Which limits of the therapy can be used to form it adopted not persistent? And that in this respect the role to be played by faith? Faith, being a personal encounter with God that makes it able to look at his life on earth in terms of religious. And with that he takes a plane capabilities, the rational course of discernment, to make a decision – an example of John Paul II at the time of his death – as a further course of treatment, or omission. And here is revealed essential value of faith, which is expressed in the fact that the dying person is able to put the boundaries of therapy that it takes no persistent character.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/therapyhuman dignityrespect for peoplefaithhumandignityterapiawiaragodność ludzkaposzanowanie osobypomoc bliźniemugodnośćczłowiekszacunekrespectJan Paweł IIKarol Wojtyłapapieżepopeskapłaniduchowieństwoclergypriesthoodmedycynamedicineuporczywa terapiapersistent therapydokumenty KościołaDeklaracja o eutanazjimiłośćlovesacrumLogoshelp of one’s neighborJohn Paul IIWiara a uporczywa terapiaFaith and persistent therapyArticle