Nowosad, Sławomir2024-03-152024-03-152009Roczniki Teologii Moralnej, 2009, T. 1(56), s. 93-105.2081-1810http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14260Artykuł w języku angielskim.Wieloraka transformacja współczesnej kultury rodzi nowe i pilne wyzwania także dla uniwersytetu, który pozostaje w centrum ludzkiego poszukiwania prawdy. Wśród wielu bardziej czy mniej wyczerpujących prób analizy współczesnej sytuacji kultury europejskiej (euroatlantyckiej), szczególnie godne uwagi jest to, co Jan Paweł II zawarł w adhortacji Ecclesia in Europa. Rozpoznanie niepokojących przejawów jej kryzysu domaga się, by w centrum uwagi dostrzec spór o integralną wizję człowieka i autentycznego humanizmu. Troska o właściwą koncepcję człowieka i jego życia dotyczy także uniwersytetu, co pozwala stwierdzić, że − parafrazując znane słowa Jana Pawła II − jego podstawową drogą powinien być człowiek. Przy całej trosce o właściwy poziom naukowy i dydaktyczny uniwersytetu, fundamentalne dla jego misji winno być służenie integralnej formacji szczególnie studentów, jak też i całej instytucji w duchu humanistycznym i personalistycznym. Szczególnym sprzymierzeńcem uniwersytetu jest w tym chrześcijaństwo, co potwierdza europejska tradycja od powstania pierwszych uniwersytetów aż po współczesność.enAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/universitieshumanintegral anthropologyanthropologycultureEuropehumanismuniwersytetyczłowiekantropologia integralnaantropologiakulturaEuropahumanizmMan as the Primary Way for the UniversityCzłowiek jako pierwsza droga uniwersytetuArticle