Jasnos, Andrzej2024-08-062024-08-062023Tarnowskie Studia Teologiczne, 2023, T. 42, cz. 1, s. 47-64.0239-4472http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19445Dominująca współcześnie kultura tymczasowości odrzucająca stałe wartości i normy oraz podporządkowująca wszystko indywidualnej wolności oddziałuje również na proces wychowania człowieka, w tym na proces katechetyczny. Katecheza z natury opiera się na stałych wartościach i celu, jakim jest wierność Bogu i człowiekowi. Adekwatną odpowiedzią na redukujące spojrzenie na człowieka, jego kształcenie i formowanie wydaje się model katechezy integralnej. Model ten uwzględnia całościowe nauczanie i wychowanie w wierze, wychodzące od osoby i sytuacji katechizowanego i ukierunkowujące go na osobistą relację z Bogiem.The contemporary culture of temporariness, which rejects permanent values and norms, is dominant today subordinating everything to individual freedom also affects the upbringing proces man, including the catechetical process. Catechesis by nature is based on stable values and the goal of fidelity to God and man. An adequate response to the reductive view of man, his education and formation seems to be a model of integral catechesis. This model takes into account comprehensive teaching and upbringing in faith, starting from the person and the situation catechized person and orienting him/her towards a personal relationship with God.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/katechezakatecheza integralnawychowaniewychowanie integralnekultura tymczasowościkultura współczesnakulturacatechesisintegral catechesisupbringingintegral educationedukacjaeducationedukacja integralnaintegral upbringingculture of temporalitytemporalitytymczasowośćcontemporary cultureculturetheologyteologiateologia pastoralnapastoral theologyKatecheza integralna jako odpowiedź na kulturę tymczasowościIntegral catechesis as a response to the culture of temporarinessArticle