Witte, Pieter de2025-04-172025-04-172008Studia Oecumenica, 2008, T. 8, s. 151-172.1643-2762https://theo-logos.pl/handle/123456789/30872Artykuł w języku angielskim. Streszczenie: R. Porada.Artykuł przedstawia osiągnięcia fińskiej szkoły interpretacji Lutra i podejmuje próbę oceny jej znaczenia dla aktualnego dialogu pomiędzy luteranami i katolikami, ze szczególnym uwzględnieniem dialogu na temat usprawiedliwienia. Jak przyznał Autor artykułu, ekumeniczne znaczenie „Finów” leży w tym, że odkrywają oni w pracach Lutra bogatszą i bardziej złożoną wizję wiary chrześcijańskiej niż ma to miejsce w niektórych formach współczesnej teologii luterańskiej. W pierwszej części artykułu Autor dokonał ogólnej charakterystyki fińskiej szkoły interpretacji Lutra. Druga część ukazuje, na czym polega znaczenie i wkład dzieła fińskiej szkoły w dialog na temat usprawiedliwienia. W ostatniej części podjęto temat usprawiedliwienia w szerszej perspektywie teologicznej, do której istotne elementy wniosła fińska interpretacja Lutrowej nauki o usprawiedliwieniu.enCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachMarcin Luterinterpretacja Marcina Lutrausprawiedliwieniefińska szkoła interpretacji Marcina Lutradialogdialog ekumenicznydialog katolicko-luterańskiKościółKościoły chrześcijańskieMartin Lutherinterpretation of Martin LutherjustificationFinnish school of interpretation of Martin Lutherdialogueecumenical dialogueCatholic-Lutheran dialogueChurchChristian ChurchesBeing in the Presence of Christ. The Finnish Luther Interpretation and the Justification DebateByć w obecności Chrystusa. Fińska interpretacja Lutra i dyskusja nad usprawiedliwieniemArticle