Moskałyk, Jarosław2024-01-092024-01-092016Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2016, nr 23, s. 181-190.1230-0780http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12234Urzeczywistnienie grekokatolicyzmu w Polsce, zwłaszcza w ostatnim ponadpółwieczu, przyjmowało dosyć różnorodną formę i zakres. Było to związane głównie z czynnikami zewnętrznymi oraz stosunkowo niesprzyjającymi okolicznościami rozwoju wspólnoty, w związku z czym tożsamość wschodniego Kościoła katolickiego, jak też jego partykularyzm, przechodziły różne próby „samoocalenia”. Jednak ostatecznie Kościół ten zdołał zachować swoją odrębność partykularną. Poza tym można stwierdzić, że przez swój sposób oddziaływania przyczynił się do wzrostu poczucia więzi siostrzanych między Kościołami katolickimi obydwu obrządków oraz Kościołem katolickim i Kościołem prawosławnym.Every celebrations connected with baptism, including current rounds 1050 – of anniversary in Poland, should remind everyone baptized about their participation in the universal and endless value. Next membership in determined community, being real reflecting the baptismal nude, is supposed also to support tightening bonds between different options religious. Today it is possible to talk about the fact that in Poland since the certain time a completely different model already started prevailing of inside Catholic and inside Christian relations.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/sister ChurchesparticularismautonomyothernessuniversalismKościoły siostrzanepartykularyzmautonomiainnośćuniwersalizmKościoły greckokatolickieGreek Catholic Churchwschodnie Kościoły katolickieEastern Catholic ChurchesKościół katolickiCatholic ChurchKościół prawosławnyEastern ChurchesprawosławieEastern OrthodoxyCatholicismkatolicyzmKościół partykularnyparticular ChurchrealizmrealismeklezjologiaecclesiologyteologiatheologyalterityOrthodox ChurchCerkiew prawosławnaEklezja siostrzana a realizm Kościoła partykularnegoEclesia Sister’s and Realism of the Particularistic ChurchArticle