Wrzos, Marcin2025-09-292025-09-292020Kultura-Media-Teologia, 2020, nr 40, s. 116-151.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/36711Artykuł w języku niemieckim. Zawiera tabele i wykresy.In its activity, the Church used and uses the media, not only defined as Christian but also as secular ones. In history, along with technological development, these were: magazines, radio, television, and finally internet media. This last medium quite effectively displaces previously used and becomes a place of communication of thoughts. The undertaken research analyzed the most important opinion forming portals in Poland (www.onet.pl, www.wp.pl, www. interia.pl, www.gazeta.pl, www.o2.pl and www.fakt.pl) in terms of publishing texts regarding four foreign apostolic journeys of Pope Francis, including missionary visits in 2018. The number, quality, type and time of publication were examined, and pastoral conclusions regarding the presence of missions, papal pilgrimages and ecclesial activities on secular leading websites were considered. On this basis, the following research hypotheses were answered, it seems that the first one: “The media in Poland properly inform about foreign pilgrimages of Pope Francis (quantitatively and qualitatively)” – is unconfirmed. Second: “Preparation of clergy to use new media and to inform about issues related to the Church is appropriate” – is unconfirmed; and the third: “The amount of information and information on foreign pilgrimages is insufficient” – confirmed.Kościół w swojej działalności posługiwał się i posługuje mediami, nie tylko tymi z definicji chrześcijańskimi, ale także świeckimi. W historii wraz z rozwojem technologicznym były to: czasopisma, radio, telewizja, aż w końcu media internetowe. To ostatnie medium dość skutecznie wypiera wcześniej używane i staje się miejscem komunikowania myśli. W podjętych badaniach poddano analizie najważniejsze portale opiniotwórcze w Polsce (www.onet.pl, www. wp.pl, www.interia.pl, www.gazeta.pl, www.o2.pl i www.fakt.pl) pod względem publikowania tekstów dotyczących czterech zagranicznych podróży apostolskich papieża Franciszka, w tym tych misyjnych, w roku 2018. Zbadano liczbę, jakość, rodzaj i czas publikacji, a także wysunięto wnioski pastoralne dotyczące obecności misji, pielgrzymek papieskich oraz działalności eklezjalnej w laickich wiodących portalach internetowych. Na tej podstawie odpowiedziano na następujące hipotezy badawcze; wydaje się, że pierwsza: „Media w Polsce właściwie informują o pielgrzymkach zagranicznych papieża Franciszka (ilościowo i jakościowo)” – jest niepotwierdzona. Druga: „Przygotowanie duchownych do posługiwania się nowymi mediami i informowania o zagadnieniach związanych z Kościołem jest odpowiednie” – jest niepotwierdzona; a trzecia: „Liczba informacji i sposób informowania o zagranicznych pielgrzymkach są niewystarczające” – potwierdzona.deCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychapostolische ReisenPapst FranziskusPapsteMedienneue Medienmeinungsbildende PortaleMissionenKircheKatholische Kircheapostolic journeysPope Francispopesnew mediainternetopinion leaders websitesopinion-forming news websitesmissionsChurchCatholic Churchpodróże apostolskieFranciszek papieżJorge Mario Bergogliopapieżemedianowe mediaśrodki masowego przekazuportale opiniotwórczemisjeKościółKościół katolickiApostolische Auslandsreisen von Papst Franziskus, darunter Missionsreisen, in den wichtigsten nationalen Internetportalen (Jahr 2018)Apostolic journeys of Pope Francis, including missionary ones, in the most important national websites (2018)Zagraniczne podróże apostolskie papieża Franciszka, w tym misyjne, w najważniejszych krajowych portalach internetowych (rok 2018)Article