Zielińska-Król, Katarzyna2024-08-292024-08-292014Roczniki Teologiczne, 2014, T. 61, nr 10, s. 35-47.2353-72722543-5973http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20080Artykuł w języku angielskim.Z jednej strony od mężczyzn wymaga się większego zainteresowania dzieckiem, większego wkładu czasowego i zadaniowego w jego rozwój i wychowanie, ale niezmiennie od mężczyzny oczekuje się jednocześnie, że nadal będzie on mocną głową rodziny, która przede wszystkim zadba o bezpieczeństwo swojej rodziny – szczególnie w zakresie finansowym. Zatem z jednej strony oczekuje się, że będzie on więcej w domu, z żoną, z dzieckiem, będzie partycypował w domowych obowiązkach, jednak nie zdejmuje to z niego odpowiedzialności za utrzymanie rodziny. Czy nowym oczekiwaniom, wydającym się trochę ponad miarę i możliwości, nowy ojciec podoła? Czy zmiany i współczesna figura ojca jest tą, w której określana na nowo tożsamość mężczyzny znajdzie odbicie i możliwość realizacji? Z pewnością na odpowiedź należy jeszcze poczekać, jednak, uzasadnionym wydaje się pytanie jakie stawia Z. Melosik, czy w obliczu wszystkich zmian w osobie, psychice, medykalizacji oraz feminizacji ciała męskiego „(…) mężczyzna to jest jeszcze mężczyzna?” (Z. Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, pp. 22.).On the one hand, the man is supposed to show greater interest in the childcare, spend much more time with his offspring and put more effort in its education and upbringing. On the other, the very same man is simultaneously obliged to be the head of the family and take care of its safety, especially as far as money is concerned. Therefore, the man is expected to spend more time at home with his wife and children, participate in all housework, and be still responsible for the family’s financial security. Would the new father be able to manage these new expectations, which seem a little bit to excess? Would these changes reflect identity and fulfill expectations of the new father? Of course we still have to wait for the answers, but it seems feasible to ask, following Melosik, whether, in the face of so many encroachments on the male personality and psyche, as well as feminization of his body, “[...] a man is still a man?”.enAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/tożsamośćtożsamość mężczyznymężczyznanowe ojcostwoojcostworodzinadziecinauki o rodzinieidentitymasculine identityman's identitymannew fatherhoodfatherhoodfamilychildrenfamily studiesMale Identity and the Modern Model of FatherhoodTożsamość mężczyzny a nowy model ojcostwaArticle