Przybysz, Monika2025-09-252025-09-252018Kultura-Media-Teologia, 2018, nr 35, s. 140-166.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/36507W kontekście dwóch teorii komunikacji społecznej „agenda setting” oraz „spirali milczenia” autorka prezentuje problematykę obecności instytucji kościelnych w mediach społecznościowych. W artykule podjęta została refleksja nad zagadnieniem wizerunku Kościoła w mediach, aby ukazać konieczność prowadzenia działań w trosce o zachowanie pozytywnego wizerunku tej teandrycznej rzeczywistości, a następnie ukazać metodę teologicznej obrony tego wizerunku (apologię), ponadto wskazania pochodzące z dokumentów Urzędu Nauczycielskiego Kościoła odnośnie do relacji na styku Kościół-social media. W dalszej części artykułu zostały zaprezentowane od strony medioznawczej funkcje social media w Kościele, specyfika komunikatu w Sieci, a także wnioski zwieńczające całość rozważań teologiczno-medioznawczych. Artykuł ma charakter przekrojowy, teoretycznej refleksji nad zagadnieniem.In the context of two theories of social communication: “agenda setting” and “spiral of silence” the author presents the issue of the presence of Church institutions in social media. The article is a reflection on the issue of the image of the Church in the media, in order to show the need to conduct activities to preserve the positive image of this theandric reality, to present the method of theological defense of this image (apology), and then give indications from the documents of the Church Magisterium regarding the relationship between the Church and social media. The further part of the article presents the functions of social media in the Church in the light of the media science, the specificity of the message on the Web, as well as conclusions finalizing the whole theological and media reflection. The article is a cross-sectional, theoretical reflection on the issue.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychmedia społecznościoweKościółewangelizacjakomunikacjawizerunekmediaśrodki masowego przekazuśrodki społecznego przekazuinternetapologiasocial mediaChurchevangelizationcommunicationimagemass mediaKościół w social media. Komunikacja instytucji eklezjalnych w mediach społecznościowych w perspektywie medioznawczej i teologicznejChurch in social media. The communication of ecclesial institutions in social media from the media science and theological perspectiveArticle