Królikowski, Janusz2025-09-262025-09-262019Teologia w Polsce, 2019, Tom 13, Nr 2, s. 95-109.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/36634Artykuł w języku angielskim.Artykuł niniejszy podejmuje refleksję nad trzema podstawowymi pojęciami, a tym samym kryjącymi się rzeczywistościami antropologicznymi, które opisują życie ludzkie oraz konstytuują jego fundament, na którym może się ono autentycznie rozwijać. Triada kultura – wychowanie – prawda opisuje podstawowe ludzkie doświadczenia formacyjne, a tym samym wskazuje najbardziej właściwy kierunek ich twórczego rozwoju w służbie człowieka. Trzeba na tę triadę zwrócić uwagę przede wszystkim z tego powodu, że we współczesnym wychowaniu i działalności formacyjnej uległa ona nie tylko osłabieniu, ale pod wpływem idei postmodernistycznych zostaje rozbita, a tym samym prowadzi do wyzwolenia nawet samobójczych tendencji u dzisiejszej młodzieży. W wielu przypadkach unika się mówienia o kulturze i prawdzie w kontekście wychowania młodych ludzi. Wprawdzie podjęta refleksja ma bardziej filozoficzny charakter, to jednak trzeba na jej problematykę zwrócić uwagę także w teologii, która przecież zwraca się do człowieka, na którego dzisiejsze ideologie mają bardzo znaczący wpływ. W świetle nauczania papieża Benedykta XVI także w teologii musimy zdać sobie sprawę, że „pilne zadanie wychowania” młodego pokolenia jest ważnym zadaniem teologów, a więc powinno się odzwierciedlić także w uprawianej teologii.enCC-BY - Uznanie autorstwacultureupbringingeducationpaideiatruthlogoswordIncarnationyouthhelp for youthformationtheologykulturawychowanieedukacjasłowoWcielenieprawdamłodzieżpomoc dla młodzieżyformacjateologiaCulture, Education and Truth. The Perspectives on Help Offered to Contemporary YouthKultura, wychowanie i prawda. Perspektywy pomocy oferowanej dzisiejszej młodzieżyArticle