Zubrzycka-Maciąg, Teresa2024-12-032024-12-032022Roczniki Teologiczne, 2022, T. 69, nr 11, s. 45-60.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/24853Religion teachers play a unique role in educating the young generation. In addition to the tasks assigned to all teachers in general, they are to support students in their spiritual development, conditioning their ability to understand themselves, build their own identity, and give meaning to their lives. Catechists face a difficult task, because young people, although they are very interested in religion and spirituality, also have many doubts, questions, and dilemmas in this sphere. The article aims to present the expectations of high school students towards catechists related to their personality traits, skills, psychosocial competencies, and their approach to pupils. Data obtained in a survey conducted with a group of 70 high school graduates show that young people need a catechist whom they can trust in the most important matter, which is the meaning of human life. Thus, they expect catechists to give a credible testimony of faith, have good substantive preparation, treat them subjectively like partners, and are ready to undertake an open dialogue with them.Nauczyciel religii pełni szczególną rolę w wychowaniu młodego pokolenia. Obok zadań przynależnych każdemu nauczycielowi jest on zobligowany do wspierania uczniów w rozwoju duchowym, warunkującym ich zdolność do rozumienia samego siebie, budowania własnej tożsamości i nadawania znaczenia swojemu życiu. Przed katechetą stoi trudne zadanie, bowiem młodzi ludzie, choć są bardzo zainteresowani religią i duchowością, mają też dużo wątpliwości, pytań i rozterek w tym zakresie. Celem artykułu jest ukazanie oczekiwań uczniów szkół średnich względem osoby katechety: jego cech osobowości, umiejętności, kompetencji psychospołecznych oraz podejścia do wychowanków. Na podstawie badań sondażowych, przeprowadzonych w grupie 70 absolwentów szkół średnich, ustalono, że młodzi ludzie potrzebują katechety, któremu będą mogli zaufać w sprawie najważniejszej, jaką jest sens ludzkiego życia. Dlatego oczekują od katechetów dawania wiarygodnego świadectwa wiary, dobrego przygotowania merytorycznego, a także podmiotowego i partnerskiego traktowania, wraz z gotowością do podejmowania otwartego dialogu z uczniami.plCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychreligion at schoolreligion teacherscatechistsyoung peopleyouthcatechesiscatechizationcatecheticssecondary schoolsschoolsreligia w szkolenauczyciele religiikatecheciludzie młodzimłodzieżkatechezakatechizacjakatechetykaszkoły średnieszkołyOczekiwania młodzieży względem katechety w szkole średniej – raport z badańYoung People’s Expectations Towards a High School Catechist – Research ReportArticle