Sztreja, Michał2023-02-282023-02-282018Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2018, t. 14, s. 81-98.1643-4870http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4340Teksty Nowego Testamentu w niniejszym artykule poddano analizie pod kątem ich odniesienia do sensus fidei fidelis. Wykazano powiązanie między pouczającym o wszystkim namaszczeniu (1 J 2,20.27) a działającym w uczniach Duchem Prawdy (J 14,17). Ważnym owocem niniejszej pracy jest zauważenie tych tekstów jako kluczowych dla dociekań biblijnych dotyczących zmysłu wiary poszczególnego wierzącego: to właśnie Duch jest źródłem szczególnego poznania Jezusa, pogłębienia rozumienia Jego nauki i aktualizowania jej do pojawiających się nowych wyzwań w życiu Jego uczniów. Następnie przeanalizowano pewne sformułowania z listów Pawłowych, które poświadczają przekonanie Apostoła o wyjątkowych zdolnościach poznawczych wierzących w Jezusa. Wierzący jest kimś, kto przyjmuje sposób myślenia Chrystusa (1 Kor 2,16) i jest w stanie wyczuć w sposób wręcz instynktowny wolę Bożą (Flp 1,9; E f 1,18). Wskazano, że wspólnota wierzących, Boża owczarnia, jest zdolna rozpoznawać swojego Pasterza i pójść za Nim, opierając się fałszywym głosom obcych (J 10,3b-5). Podkreślono wreszcie znaczenie recepcji słowa Bożego, jaka się dokonuje we wspólnocie Kościoła (1 Tes 2,13), uzdolnionego do niezachwianego trwania w wierze (Jud 3).In this article, the writings o f the New Testament were analysed in terms o f their reference to sensus fideifidelis. A link was found between the on-all-informative anointing (1 John 2:20-27) and the Spirit o f Truth acting in the disciples (John 14:17). An important fruit o f this work is the recognition o f these texts as crucial for biblical inquiries concerning the sense o f belief o f the individual believer: it is the Spirit that is the source o f a special knowledge o f Jesus, deepening the understanding o f His teachings and updating it to the emerging new challenges in the life o f His disciples. Then, certain formulations from the Pauline epistles were analysed which testify to the Apostle’s conviction o f the unique cognitive abilities of believers in Jesus. A believer is someone who adopts Christ’s way of thinking (1 Corinthians 2:16) and is able to sense the instinctive will of God in a straightforward manner (Philippians 1.9, Ephesians 1:18). It has been pointed out that the community o f believers, G od’s flock, is able to recognise their Shepherd and follow him, resisting the false voices o f strangers (John 10:3b-5). Finally, the importance o f the reception o f the word o f God, which takes place in the community o f the Church (1 Thess. 2:13), blessed with unshakeable faith (Jude 3), was highlighted.plAttribution-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/teologiatheologybiblistykabiblical studiesegzegezaexegesisegzegeza biblijnabiblical exegesisBibliaPismo ŚwięteBibleNowy Testamentlisty św. Pawłasensus fideiwiarawspólnotafaithcommunityKościółChurchprawdatruthAspekt wspólnotowy sensus fidei w pismach Nowego TestamentuArticle