Perszon, Jan2023-04-252023-04-252019Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2019, nr 26, s. 133-164.1230-0780http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/6644Obchodzone niedawno stulecie objawień fatimskich oraz wątpliwości związane z Medjugorie dowodzą, że kwestia tzw. objawień prywatnych jest w Kościele katolickim ciągle aktualna. W opracowaniu zasygnalizowano trudności terminologiczne, jakie teologia napotyka w zdefiniowaniu tych zjawisk (jawienia, widzenia, natchnienia, doświadczenia mistyczne). Odniesiono się też -per analogiam - do objawienia biblijnego i form jego zaistnienia. Obfitość nowych objawień prywatnych każę zapytać o ich oddziaływanie na życie Kościoła: jego modlitwę, sferę wiary i postawy moralne wiernych. Komunikacja elektroniczna (Internet) błyskawicznie upowszechnia nadzwyczajne zdarzenia (znaki, widzenia), faktycznie uniemożliwiając Magisterium Kościoła skuteczne wykonywanie jego zadania, tj. rozpoznania i weryfikacji ich wiarygodności. W rozpoznaniu prawdziwości Bożych znaków teolodzy zwracają uwagę na ważną funkcję pobożności ludowej oraz sensus fidelium. Część trzecia referuje stosowane w Kościele kryteria rozpoznawania tzw. objawień prywatnych: zbadanie okoliczności, adresata objawień, jego świadków, wreszcie zaś oznak jego wiarygodności. Kazus Medjugorie, gdzie domniemane mariofanie trwają od roku 1981, pokazuje, że proces rozeznawania autentyczności Bożych znaków bywa bardzo trudny. Z jednej strony - co do wiarygodności objawień - są negatywne orzeczenia biskupów miejsca, z drugiej milionowe rzesze pielgrzymujących do Medjugorie. Decyzja Stolicy Apostolskiej, określająca Medjugorie jako „miejsce modlitwy”, a nie objawień, jest wyrazem „cierpliwości”, z jaką do takich fenomenów podchodzi Kościół.The centenary of the Fatima apparitions that has been recently celebrated and the doubts about Medjugorje prove that the issue of private revelations is still present in the Catholic Church. The study indicates the terminological difficulties in defining these phenomena (discovery, vision, inspiration, mystical experience). It also refers - per analogiam - to a biblical revelation and forms of its existence. The abundance of new private revelations tells us about their influence on the Church life: its prayer, the sphere of faith and the moral attitudes of the faithful. Electronic communication (the Internet) instantly spreads extraordinary events (signs, visions), and consequently prevents the Magisterium of the Church from recognizing and verifying their credibility. To recognize the truth of God’s signs, theologians pay attention to the important function of popular piety and sensus fidelium. The third part of the article refers to the criteria used in the Church to recognize the so-called private revelations: examining the circumstances and the addressee of the apparitions, the witnesses, and finally the signs of its credibility. The case of Medjugorje, where alleged maryfans have lasted from 1981, shows that the process of discerning the authenticity of God’s signs can be very difficult. On the one hand - as to the credibility of the apparitions - there are negative statements of the place bishops, on the other – milions of pilgrims who make a pilgrimage to Medjugorje. The decision of the Holy See, which defines Medjugorje as a „place of prayer” and not revelation, i san token of „patience” that the Church approaches such phenomena.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/objawienieobjawienia prywatneweryfikacjaKościółrecepcjarecepcja objawieńteologiaeklezjologiatrudnośćobjawienia maryjneMagisterium Kościołaproblemy terminologicznerevelationprivate revelationsverificationChurchreceptionreception of revelationstheologyecclesiologydifficultyMarian revelationsterminological problemsmariofanieMedjugorjeMaryjaMaryrecepcja eklezjalnaecclesiastical receptionTrudności eklezjalnej recepcji objawień prywatnychDifficulties of the ecclesiastical reception of the so-called private apparitionsArticle