Kozyra, Józef2025-07-292025-07-292013Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2013, T. 46 z. 2, s. 264-275.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/34442W Jk 2, 21 nazywa się Abrahama „Ojcem naszym [w wierze], który przez czyny [z niej płynące] został usprawiedliwiony”. Konieczność wiązania ze sobą wiary i czynów, które muszą iść z nią w parze, stanowi podstawę dowodzenia Jakuba. Autor Listu Jakuba wykazuje że wiara Abrahama została poparta czynami. Jednym z nich była ofiara, jaką złożył Abraham ze swego syna Izaaka. Tak wypełniło się Pismo, a wiara osiągnęła swój cel, stając się doskonałą i dojrzałą, czyli doprowadzającą do zbawienia (Jk 2, 21-23). W ten sposób jest wzorem do naśladowania. Jakub stara się wykazać, że również adresatów Listu Bóg usprawiedliwia przez wiarę popartą uczynkami. „Wypełnienie się Pisma” dotyczy bowiem nas, którym zawierzenie Bogu na wzór Abrahama zostaje zaliczone ku usprawiedliwieniu, czyli przynosi nam zbawienie. Takie stanowisko Jakuba wobec wiary, która musi być poparta czynami, absolutnie nie stoi w opozycji do nauki Pawła o wierze, która usprawiedliwia. Paweł bowiem również mówi o wierze potwierdzonej czynami miłości (por. Ga 5, 6).In the Letter of James 2:21 Abraham is called “our father (in faith) who was justified by works (flowing out of faith)”. The necessity of combining faith and works, which must go together, constitutes the foundation of James’s argumentation. The author of the Epistle of James demonstrates that Abraham’s faith was active along with his works. One of them was Abraham’s offering of Isaac as a sacrifice. This is how the Scripture was fulfilled and the faith achieved its goal by becoming perfect and mature which means that it leads to salvation (J 2:21-23). That is why the author of the Epistle of James presents this attitude as a model to follow (James 2:22). The author tries to prove that God justifies the Epistle’s addressees by faith active along with works. “The fulfillment of the Scripture” concerns us – those whose trust in God following the example of Abraham is credited as justification, in other words it brings us salvation. Such a view on faith which must be active along with actions unquestionably does not stand in opposition to Paul’s teaching on faith that justifies. Paul also speaks about faith working through love (Gal 5:6).plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachAbrahamwiara czynnausprawiedliwienie przed BogiemList św. Jakubaactive faithrighteousness before GodEpistle of JamesBibliaPismo ŚwięteNowy TestamentBibleNew Testamentbiblistykabiblical studieswiarafaithAbraham – Ojcem żywej wiary według Listu św. JakubaAbraham as the Father of Living Faith According to the Epistle of JamesArticle