Ratzinger, Joseph2024-09-182024-09-182021Communio, 2021, R. 41, nr 1 (213), s. 11-29.0208-799-Xhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20574Joseph Ratzinger in his article shows the biblical faith in God. The author emphasizes that whoever wants to understand the faith in God contained in the Bible has to follow its historical development, starting from the patriarchs of Israel until the last writings of the New Testament. The Old Testament, from which it starts, shows the leading idea of the research of the German theologian, who following the teaching of the Old Testament spoke about the Creator basically in two names: Elohim and Yahweh. These two main names for God express the separation and choice that Israel made in the religious world of the time, and at the same time show that what he stood for through that choice, what was chosen, it positively supported. Ratzinger shows that there are always two elements in the biblical concept of God. On the one hand, personality, closeness, the possibility of calling him, personal help, everything that is condensed in giving Him a name has already been predicted in the thought of „God of the fathers, Abraham, Isaac, Jacob”, and later will be focused in the thought of „God of Jesus Christ” It is always about the God of people, a God with a face, a personal God; the choice and decisions of the fathers’ faith were directed towards him, and from Him leads a long but straight path to God Jesus Christ.Joseph Ratzinger w swoim artykule ukazuje biblijną wiarę w Boga. Autor podkreśla, że kto chce rozumieć wiarę w Boga zawartą w Biblii, musi śledzić jej rozwój historyczny, począwszy od patriarchów Izraela aż do ostatnich pism Nowego Testamentu. Stary Testament, od którego wychodzi ukazuje przewodnią myśl badań niemieckiego teologa, który idąc za nauką Starego Testamentu wypowiedział się o Stwórcy zasadniczo w dwóch nazwach: „Elohim” i „Jahwe” Te dwa główne nazwania Boga wyrażają odcięcie się i wybór, jakich Izrael dokonał w ówczesnym świecie religijnym, a zarazem ukazują to, za czym się poprzez ten wybór, poprzez wzrastający wpływ tego, co zostało wybrane, pozytywnie opowiedział. Ratzinger ukazuje, że w biblijnym pojęciu Boga występują zawsze dwa elementy. Z jednej strony osobowość, bliskość, możność wzywania Go, pomoc osobista, wszystko to, co kondensuje się w nadaniu Mu imienia, zostało zapowiedziane już w myśli o „Bogu ojców, Abrahama, Izaaka, Jakuba”, później zaś zogniskuje się w myśli o „Bogu Jezusa Chrystusa” Zawsze chodzi o Boga ludzi, Boga mającego oblicze, Boga osobowego; ku Niemu kierował się wybór i decyzje wiary ojców, od Niego prowadzi długa, lecz prosta droga do Boga Jezusa Chrystusa.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachBógStwórcawiaraIzraelJahweElohimojciecBóg Ojciecwiara w BogaBibliaPismo ŚwięteGodCreatorfaithIsraelYahwehfatherGod the Fatherfaith in GodBibleBiblijna wiara w BogaBiblical Faith in GodArticle