Kap, Magdalena2025-09-192025-09-192016Kultura-Media-Teologia, 2016, nr 25, s. 100-132.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/36113Tłumaczenie streszczenia / Summary translated by: Robert Mieczkowski.Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz cyfryzacja mediów przyczyniły się do powstania nowych możliwości w zakresie udostępniania dziedzictwa kulturowego szerokiej publiczności, wzbudzania zainteresowania eksponatami muzealnymi, przekazywania wiedzy oraz zachęcania do ponownych odwiedzin. Celem niniejszego tekstu jest analiza praktycznych konsekwencji przemian, jakie zachodzą w funkcjonowaniu muzeów w perspektywie kultury konwergencji oraz wyzwań, jakie się z tym wiążą. W artykule odwołano się do różnorodnych zastosowań nowych mediów i technologii cyfrowych wykorzystywanych w muzeach na świecie i w Polsce. Postawiono tezę badawczą, że procesy konwergencji wpływają na kształt ekspozycji muzealnych, a nowe media likwidują bariery w komunikacji na poziomie: instytucja muzealna – zwiedzający, co wpływa na wzrost frekwencji w placówkach.The development of information and communication technologies and digitalization of the media contributed to the creation of new opportunities for the sharing of cultural heritage to the general public, to arousal of interest in museum exhibits, to the transfer of knowledge and to the desire of repeated visits.The aim of this paper is to analyze the practical consequences of changes taking place in the functioning of museums in the perspective of cultural convergence and the challenges it brings. The article refers to various applications of new media and digital technologies used in museums in Poland and around the world. The thesis here is that the culture of media convergence impacts the shape of museum exhibitions, while the new media eliminate communication barriers at the level of the institution of museum and visitors, which results in the increase in attendance.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychdziedzictwo kulturowekultura konwergencjinowe mediatechnologie informacyjno-komunikacyjnecyfryzacjanowe tendencje w muzealnictwieuczestnictwo w kulturzeedukacja muzealnamuzea interaktywnemuzea wirtualnekulturamediaśrodki masowego przekazumuzealnictwomuzeacultural heritageconvergence culturenew mediainformation and communication technologydigitizationnew trends in the museologyparticipation in culturemuseum educationinteractive museumsvirtual museumsculturemass mediamuseologymuseumsMuzeum w dobie konwergencji i nowych mediów – nowe trendy, nowe technologie, nowe możliwościMuseum in the era of convergence and new media – new trends, new technologies, new opportunitiesArticle