Chałupniak, Radosław2025-07-302025-07-302019Studia Oecumenica, 2019, T. 19, s. 97-115.1643-2762https://theo-logos.pl/handle/123456789/34459Termin „sztuka potrydencka” używany jest w odniesieniu do powstającej po Soborze Trydenckim (1545–1563) sztuki sakralnej. Sztuka religijna XVI i XVII w. włączyła się w działania związane z kontrreformacją, broniąc dogmatów Kościoła rzymskokatolickiego i polemizując z protestantami. W artykule podjęto ważne pytania: Dlaczego dzieła El Greca można zaliczyć do tzw. przedstawień kontrreformacyjnych? Jakie tematy i w jaki sposób poruszane tematy przemawiały na rzecz wiary głoszonej przez Kościół rzymskokatolicki? W jakim stopniu sam El Greco miał świadomość, że przez swoje arcydzieła bronił, uzasadniał i potwierdzał nauczanie tego Kościoła?The term “post-Tridentine” is used to describe the sacred art after the Council of Trent (1545‒1563). The religious art of the 16th and 17th centuries joined the activities connected to the Counter Reformation, defending the dogmas of the Roman Catholic Church and arguing with Protestants. The article raises essential issues such as: Why can the masterpieces of El Greco be classified as so-called “Counter-Reformation representations”? What issues were raised and how did they speak for the faith preached by the Roman Catholic Church? To what extent was El Greco himself aware that through his masterpieces he defended, justified, and confirmed the teaching of the Church?plCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachEl GrecoDomenikos Theotokopulosmalarstwosztukasztuka sakralnateologiakontrreformacjapaintingartsacred arttheologyCounter-ReformationArcydzieła El Greca – namalowana kontrreformacjaMasterpieces of El Greco – Counter Reformation paintedArticle