Gogolik, Mirosław2025-02-072025-02-072011Studia Gdańskie, 2011, T. 28, s. 73-90.0137-4341https://theo-logos.pl/handle/123456789/27496Zawiera tabelę.Obecność od dwudziestu lat lekcji religii w polskiej szkole budzi często różne dyskusje oraz emocje w społeczeństwie. Przy okazji odsłania się w nich obraz współczesnej rodziny, wychowania religijnego dzieci, autorytetu rodziców i ich osobistego doświadczenia religijnego. W opinii wielu nauczycieli religii i duszpasterzy akcentowany jest fakt zaniedbań w dziedzinie pierwszej inicjacji religijnej dzieci, a tym samym „przesunięcia” przez rodziców tego obowiązku i działań na katechetów i naukę religii w szkole. Świadczy o tym fakt, że dzieci przychodzące do przedszkola bądź szkoły, dopiero tam po raz pierwszy słyszą o Bogu i wierze. Warto wobec takich faktów postawić pytania: Co znaczy wychowywać religijnie? Na kim spoczywa ta odpowiedzialność i kiedy to czynić? Pomocą w szukaniu odpowiedzi niech posłuży analiza nowej Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce z 2010 r.The presence of Religious Education in Polish schools for the past twenty years often arouses various discussions among Polish society. At the same time it uncovers the image of a modern family, religious education of children, parents’ authority and their personal religious experiences. A lot of teachers of Religion and priests point to the negligence in the early religious education of children as parents tend to shift this duty on teachers of Religion and Religious Education at school. This is reflected by the fact that a great deal of children coming to a kindergarten or school hear about God and the Faith for the first time. All the above mentioned facts lead to the questions: “What does it mean to educate children religiously?” “Who is responsible for this duty and when should it be started?”. Those who seek the answers may find useful the analysis of the new Catechetical Curriculum of the Catholic Church in Poland of 2010.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychdziecikatechezaformacja moralnalekcje religiiedukacja religijnamodlitwa dzieckanauka religii w przedszkolupodstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polscerodzice wychowawcami religijnymirozwój wiary dzieckawychowanie liturgicznewychowanie religijneedukacja liturgicznaKościółnauczanie religiikatecheza przedszkolnachildrencatechesismoral formationreligious educationlessons of religionchild’s prayerteaching religion in kindergartenCatechetical Curriculum of the Catholic Church in Polandchild’s faith developmentparents as religious educatorsliturgical educationliturgical upbringingreligious upbringingChurchteaching religionpreschool catechesisWychowanie religijne dziecka przedszkolnego w świetle nowej Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w PolsceReligious education of preschool children in the light of the new Catechetical Curriculum of the Catholic Church in PolandArticle