Mielcarek, Krzysztof W.2024-11-082024-11-082018The Biblical Annals, 2018, T. 8, nr 2, s. 191-211.2083-22222451-2168https://theo-logos.pl/handle/123456789/23274The negative phrase: “the brood of vipers” has no equivalent in the OT, neither it is present in the extra-biblical writings. The first evangelist is the one who uses the epithet most often. However, Luke does use it as well (Lk 3:7). The paper is a study of narrative strategies of both Gospel-writers within the context of the OT and the rabbinic literature in order to identify one of the important narrative threads of the third Gospel. Instead of stigmatizing the particular faction of the Israel’s religious society, Luke employs the primordial Christian tradition to stress sinfulness of human nature, which in the past resulted in rejecting the good news of Jesus.plCC-BY - Uznanie autorstwapotomstwo żmijpokolenieżmijawążgrzesznośćteologia Łukaszaplemię żmijoweNowy TestamentBibliaPismo Święteegzegeza egzegeza biblijnabiblistykateologiateologia biblijnaEwangelia według św. ŁukaszaBiblia Hebrajskawąż w Biblii Hebrajskiejwąż w LXXwąż w Nowym Testamencieżmija w Biblii Hebrajskiejżmija w LXXżmija w Nowym Testamenciekulturakultura rzymskakultura hellenistycznaDzieje ApostolskieSeptuagintawąż w Septuagincieżmija w Septuaginciebrood of vipersgenerationvipersnakesinfulnessLuke’s theologyviper tribeNew TestamentBiblebiblical exegesisbiblical studiestheologybiblical theologyGospel of LukeHebrew Bibleserpent in the Hebrew Bibleserpent in the LXXserpent in the New Testamentviper in the Hebrew Bibleviper in the LXXviper in the New TestamentcultureRoman cultureHellenistic cultureŁk 3Acts of the ApostlesSeptuagintserpent in the Septuagintviper in the Septuagint„Plemię żmijowe” (Łk 3,7) i pokrewne wypowiedzi w Łk-Dz. Diagnoza sytuacji współczesnych Jezusowi czy kondycji człowieka?Article