Wawrzynów, Kazimiera J.2023-04-252023-04-252019Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2019, nr 26, s. 219-230.1230-0780http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/6641Poszukując inspiracji do budowania edukacyjnej kultury dialogu, zwracamy się ku Edycie Stein. Jej antropologia filozoficzna i teologiczna jest podstawą dzieła wychowania. Wypracowana przez nią koncepcja „wczucia” otwiera szerokie możliwości konstruowania prawdziwych relacji międzyludzkich opartych na godności człowieka, dla którego źródłem dialogu jest Bóg. Święta Teresa Benedykta od Krzyża wskazuje światło na drodze wychowania przez refleksję naukową oraz osobiste świadectwo życia.Searching for the inspiration to create an educational dialogue culture we turn to Edith Stein Her philosophical and theological anthropology is the base for educational work. Her concept of empathy, “putting ourselves in the situation of others” opens up a wide range of possibilities for building true interpersonal relations based on the dignity of human for whom God is the source of dialogue. St. Teresa Benedicta of the Cross shows the light on the educational path that is scientific reflection and personal testimony of life.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/filozofiateologiaantropologia filozoficznaantropologia teologicznadialogEdyta Steinantropologiakulturakultura dialoguedukacjaempatiaphilosophytheologyphilosophical anthropologytheological anthropologydialogueEdith Steinanthropologycultureculture of dialogueeducationempathywczuwanie sięempathisingpojęcie wczuciaconcept of empathyEinfühlungMyśl i postawa Edyty Stein inspiracją do budowania edukacyjnej kultury dialoguEdith Stein’s thought and stance as the inspiration for the educational dialogueArticle