Grodź, Stanisław2024-11-282024-11-282021Roczniki Teologiczne, 2021, T. 68, nr 9, s. 115-129.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/24551Artykuł w języku angielskim.One might wonder what both matters named in the title have in common because they belong to two rather different world perceptions. In the conclusion of his latest book (2015) Paul Gifford still insisted that development – conceived according to the Western secularised perception – was hardly possible there, where people continue operating within the “enchanted” worldview. It seems, however, that this “impossibility” may actually become possible, although through quite a surprising twist of mind called “decolonisation of development”.Można by się zastanawiać, co obie wymienione w tytule zagadnienia mają ze sobą wspólnego, ponieważ należą do dwóch zgoła odmiennych percepcji świata. W zakończeniu swojej ostatniej książki (2015) Paul Gifford nadal upierał się, że rozwój – pojmowany w duchu zachodniego sekularyzmu – jest prawie niemożliwy tam, gdzie ludzie nadal funkcjonują w obrębie „zaczarowanego” światopoglądu. Wydaje się jednak, że ta „niemożność” może faktycznie stać się możnością, choć dzięki zastosowaniu dość zaskakującego zabiegu intelektualnego zwanego „dekolonizacją rozwoju”.enCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychAfrican Initiated ChurchesNeopentecostalismsustainable developmentdeliverance ministryAfricaWestern Africaministrydeliverancetheologyneopentekostalizmzrównoważony rozwójposługa wybawieniaAfrykaAfryka Zachodniaposługawybawienieteologia(Sustainable) Development Through Deliverance (Ministry) in West Africa?(Zrównoważony) rozwój poprzez posługę wybawienia w Afryce Zachodniej?Article