Sadowski, Piotr2025-10-282025-10-282004Studia Diecezji Radomskiej, 2004, t. 6, s. 459-466.2657-7151https://theo-logos.pl/handle/123456789/38266Chociaż prawo rzymskie nie odgrywało priorytetowej roli w nauczaniu Jana Pawła II, to jednak nie było ono mu obce. W swoim nauczaniu Papież najchętniej przywoływał myśli Cycerona i Ulpiana. Cytowani przez Papieża rzymscy prawnicy wnosili do starożytnego systemu prawnego szereg wartości etycznych takich jak: iustitia, aequitas, humanitas, czy honestas. Niniejszy artykuł składa się z trzech zasadniczych części i przedstawia recepcję prawa rzymskiego w pismach Papieża o najwyższej randze, w okolicznościowych allokucjach do członków Roty Rzymskiej, a także w przemówieniach do innych grup prawników. Jest on próbą odpowiedzi na następujące pytania: Czy praw o rzymskie jest obecne w nauczaniu Jana Pawła II, jacy starożytni prawnicy byli przywoływani przez Jana Pawła II, jaką rolę odgrywa praw o rzymskie w nauczaniu Papieża-Polaka?plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachprawoprawo rzymskieprawo starożytnenauczanie papieskienauczanie Jana Pawła IIprawo rzymskie w nauczaniu Jana Pawła IIpisma Jana Pawła IIprawo rzymskie w pismach Jana Pawła IIJan Paweł IIKarol Wojtyłastarożytny system prawnyCyceronUlpianprawnicyprawnicy rzymscyiustitiaaequitashumanitashonestasrecepcja prawa rzymskiego w pismach Jana Pawła IIlawRoman lawancient lawpapal teachingJohn Paul II’s teachingRoman law in the John Paul II’s teachingJohn Paul II’s writingsRoman law in the John Paul II’s writingsJohn Paul IIancient legal systemCicerolawyersRoman lawyersreception of Roman law in the John Paul II’s writingsPrawo rzymskie w nauczaniu Jana Pawła IIArticle