Vorholt, Robert2024-08-192024-08-192012Communio, 2012, R. 32, nr 4 (180), s. 20-32.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19781Artykuł w języku niemieckim.Autor przywołując wydarzenie ataku terrorystycznego z dnia 11 września 2001 roku, stawia pytanie: czy istnieje konieczny związek religii z przemocą, zwłaszcza wtedy, gdy religia uczy pogardy wobec ziemskiego życia. Odpowiedź negatywną odnajduje w analizie tekstów Nowego Testamentu. Refleksyjna wiara uczniów Chrystusa nie posiada znamion pogardy w odniesieniu do ziemskiego życia, wręcz przeciwnie stanowi jego afirmację. Ziemskie życie nie jest jednak celem samym w sobie, gdyż stanowi drogę do życia wiecznego, jeśli zostanie przeżyte zgodnie z nauką Jezusa Chrystusa. Chrześcijanin żyje zatem nadzieją nowego życia w Chrystusie, którego w codzienności naśladuje. To naśladowanie przyjmuje formę nieustannie składanego świadectwa. Pisma Nowego Testamentu wzywają chrześcijan do czynienia dobra nawet wobec tych, od których doświadczają krzywd i prześladowania. Jest to widoczne zwłaszcza w Pierwszym Liście św. Piotra i Pismach Janowych. Szczególne znaczenie w tym względzie ma świadectwo pierwszego męczennika, św. Szczepana. Autor, analizując tekst Dziejów Apostolskich, przywołuje kolejno życie św. Szczepana płynące z wiary w Jezusa. Śmierć męczeńska była logiczną konsekwencją tejże wiary. Następnie analizuje jego mowę wobec prześladowców, którym przebacza. Swoją wierność wobec prawdy przyniesionej przez Chrystusa przypłacił życiem doczesnym, zyskując jednak życie wieczne. Jego męczeństwo było heroiczną formą świadectwa wiary. Jego przeciwnicy z nienawiścią rzucili się na niego, aby go zabić. W tym momencie Męczennik ujrzał cel swego ziemskiego życie: „Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (Dz 7,56). W męczeństwie św. Szczepana wyraźnie widać, że w świadectwie chrześcijan zawiera się miłość nieprzyjaciół. Wiara chrześcijańska nie bierze odwetu za wyrządzone krzywdy. Męczeństwo jest przezwyciężeniem ciemności i śmierci wobec aktu nienawiści. Grób męczennika staje się zatem znakiem wielkanocnej nadziei. Autentyczne świadectwo płynące z wiary prowadzi nie do przemocy lecz do męczeństwa z miłości do Boga i braci.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/teologiatheologyświadekwitnessświadectwotestimonymęczeństwomartyrdommęczennicymartyrsBibliaBiblePismo ŚwięteNowy TestamentNew TestamentreligiareligionprzemocviolenceSzczepan diakonStephen the deaconatak terrorystycznyterrorist attackterroryzmterrorismzamachy z 11 września 2001 rokuSeptember 11 attacksTheologieZeugeMartyriumBibelNeues TestamentZeugnis und Martyrium. Neutestamentliche PerspektivenArticle